Főoldal > MOZGÁS > Online nyomod? – Súlyos virtuális súlyok

Online nyomod? – Súlyos virtuális súlyok

egészségfitneszmozgássport
0

Írta: and

Vagy hogy bármikor előhúzhatod a polcról kedvenc DVD-det, betöltheted a netről kisvideódat, és máris

Vagy hogy bármikor előhúzhatod a polcról kedvenc DVD-det, betöltheted a netről kisvideódat, és máris kezdheted a mozgást? Bátran használd ki az online lehetőségeket, de közben tudd, mik a virtuális sport korlátai.

Az interneten ma már szinte bármilyen mozgásformához találsz hosszabb-rövidebb edzésprogramot, amivel otthon fejlesztheted magad. Ugyanez a célja a DVD-tréningeknek, amelyeken ugyanaz a szakember vezeti a mozgást, mint egy edzőtermi órán – csak épp nincs veled. „Sokan azért kedvelik az edzésnek ezt a módját, mert nincs idejük lemenni a konditerembe vagy nem szívesen sportolnak mások előtt. Esetleg cikinek tartják, hogy nem tudják szakszerűen használni a gépeket, vagy nem szívesen kezdik el kisebb állóképességgel és gyengébb izomzattal társaságban az edzést” – osztja meg tapasztalatait Czanik Balázs capoeira aerobik master trainer, személyi edző. Hasonlóan kényelmes és költséghatékony megoldás, ha regisztrálsz egy olyan cég vagy életmód-tanácsadó program weboldalán, ahol a bejelentkezési információid alapján online coach ad személyre szabott étkezési és edzéstippeket. Czanik Balázs segít, hogy mire figyelj, ha a virtuális edzés mellett döntesz.

Lassan, de biztosan

Minél személyre szabottabb az edzés- és étkezési terved, annál valószínűbb, hogy lépésről lépésre látható sikereket érsz majd el. Ha például virtuális trénered a program keretén belül mozgásod letapogatása alapján képes érzékelni, hogy valóban eléggé emeled-e a lábadat vagy megfelelő pozícióban tartod-e a derekadat, akkor nagyobb valószínűséggel hajtod végre helyesen a gyakorlatokat. „Ezért készítjük el a DVD-ket is úgy, hogy a szakembert több oldalról is láthassa az otthon sportoló. Így világos, hogyan kell helyesen végezni a gyakorlatokat” – teszi hozzá Balázs. Ugyanakkor tudnod kell, hogy ezek a programok nem számolnak a lehetséges egyéni tényezőkkel, például előzetes sérülésekkel, így fennáll a veszélye, hogy túlhajtod magad.

otthon2.jpg ()„Ennek kiküszöbölésére érdemes átbeszélni egy személyi trénerrel, milyen edzéstervet szeretnénk követni. Részletes anamnézis után segít összeállítani a végleges gyakorlatsort, elmondja, mire figyeljünk oda, mielőtt nekikezdünk. Lényeges az is, hogy megtaláljuk saját edzettségi szintünket és annak megfelelően haladjunk, hiszen a hosszú távú siker kulcsa a kis-közepes intenzitású edzést követő fokozatos teljesítménynövelés. A cél érdekében sokan őrült sportolásba és kemény koplalásba kezdenek, ám ezzel csak megterhelik a szervezetüket, ráadásul ez a módszer hosszú távon nem működik” – szögezi le a személyi edző.

Hús-vér kontra virtuális motiváció

Bármennyire is személyre szabott a virtuális edzésterved, fontos észben tartanod, hogy egy online tréner nem tudja figyelembe venni, ha éppen le vagy gyengülve, egyszerűen rossz napod van vagy leesett a vércukorszinted! Ha szigorúan is diktál, fokozatosan növelve a terhelést, az egyéni tényezőkkel nem számol. Így neked kell tudnod, éppen mennyi fér bele aznap számodra, milyen erős programot tudsz tartani. Szintén fontos, hogy megtaláld, mi az, ami igazán motivál az edzés során. Néhány online program például biztosítja, hogy a virtuális tréner minden nap kommunikáljon veled e-mailben, majd visszacsatolást küldhetsz neki, hogy sikerült-e betartanod a tanácsait.

Valóban motiváló lehet, ha tipplistájából online kipipálhatod, hogy mit hajtottál végre. „Nagyon gyakori, hogy az otthon beszerzett fitnesz-gép, mondjuk az elliptikus tréner vagy a futópad néhány hétig-hónapig „üzemel”, aztán ruhafogasként végzi. Ez bizonyos szempontból természetes jelenség, hiszen mindannyiunknak szüksége lehet egy külső ösztönző erőre is a belső motiváción kívül” – kommentálja Balázs. Szerinte a személyi tréner idővel megismerve téged, tudja, hogy ha nehezebb napod van, mivel tud inspirálni. „Ezért lényeges, hogy jó hangulatú, pörgős edzésprogramot válasszunk, mert az is motiválhat, amikor éppen nincs kedvünk nekiállni” – tanácsolja.

Balázs 5 plusz tippje a tuti online edzésért

1. Soha ne feledkezz meg az alapos bemelegítésről, mert ezzel kerülheted el a sérüléseket. Ha ez hiányzik az edzésprogramodból, mindenképpen egyeztess egy személyi trénerrel, aki segít a bemelegítő gyakorlatok összeállításában.

2. Tarts magadnál szőlőcukrot. Ha edzel, és hirtelen gyengének érzed magad vagy megszédülsz, hagyd abba a sportolást, és egyél meg egy szőlőcukrot. Ha erőre kapsz tőle, folytathatod az edzést, de vigyázz, nehogy megterheld magad!

3. Akkor lesznek szép, kerek izmaid, ha alaposan lenyújtasz minden alkalom után. Ezt sose blicceld el, és csak olyan DVD-t/videót válassz, amin szerepel a nyújtás is a gyakorlatsor végén!

4. Ne sajnáld magadtól a megfelelő cipőt, ruhát. Így kényelmesen sportolhatsz és óvhatod magad az esetleges sérülésektől.

5. Biztos talajon: védd az ízületeidet és ne fuss vagy ugrálj aszfalton, betonon.

Top 5+1 online edzés

1. Yogaglo.com: A „mindenki jógája” alcímű oldalon tényleg biztosan találsz egy tuti body&mind programot idődnek, stílusodnak és a jógában való jártasságodnak megfelelően.

2. Blogilates.com: A pop cardio-tól a „hitilates”-ig mindenféle edzésprogramot választhatsz, de ha az a kívánságod, hogy inkább egy-egy testrészedre fókuszáljon az edzés, aszerint is tudsz mazsolázni.

3. Aktinmotion.com: Anna Kaiser programja Sarah Jessica Parker kedvence is. Ha csak ránézel az edzőre, kedvet kapsz a Pilates, súlyzó, jóga és tánc keverékéhez, mely ráadásul atommennyiségű kalóriát éget el. Az oldalon ingyenes Dance Cardio órát tölthetsz le.

4. Streamfit.com: Válogathatsz az eszközös és az eszköz nélküli edzések között akár egy-egy testrészedet alaposan megmozgatva. Itt tuti szálkás izmokat építesz!

5. Freetrainers.com: Látogass el ide, ha nemcsak mozgás-, hanem teljes étkezési tervre is vágysz.

+1 Balazsfitness.hu: Csatlakozz Czanik Balázshoz egy-egy ízelítő edzésre, vagy próbáld ki az itt megrendelhető fitnesz DVD-t.

Forrás: Wellness magazin 2013/04-es szám


További cikkeink a témában

BiotechUSAOczella Eszter

20 perc otthoni edzés a kerek popsiért

Írta:
0

Az alakformálás ősszel sem állhat meg, a feszes és kerek popsi egész évben divatos. Bármilyen formában is vagy, egészen biztos, hogy neked is jól jön majd Oczella Eszter, a BioTechUSA profi fitneszversenyzőjének 20 perces, kezdőknek ajánlott popsiformáló videós edzése, amit felszerelés nélkül, otthon is rendszeresen végezhetsz és akár már 4 hét alatt látványos változásokat érhetsz el. (X)

Kövess Facebook-on!
X