Főoldal > wellness > Tuti téli vitaminbomba a fodros kel

Tuti téli vitaminbomba a fodros kel

C-vitaminegészségfodros kelkáposztakáposztafélekelkáposztaleveles kelvitaminzöldség
0 0

Írta:

Napjainkban kevéssé ismert, pedig igen fontos vitaminforrásunk a hideg téli időszakban a fodros kel, más néven leveles kel. Egyetlen tányérnyi fodros kelből készült étel fedezi napi C-vitamin szükségleted közel 90 százalékát, érdemes hát megismerni!

A káposztafélék legnagyobb része, így a fodros kel is a Földközi-tenger környékéről származik, ahol még ma is közel ötvenféle vadon termő alakban fordul elő. A fodros kelhez igen közeli formát időszámításunk előtt az ókori Görögországban termesztettek. Tőlük vették át a rómaiak, ahol gyorsan, nagyon kedvelt csemege lett. Később Európában, így hazánkban is meghonosodott, de a kinézete még ekkor még változott.

A kezdetben vastag szárú és gyér levélzetű kel jelentőségét hidegtűrése és könnyű termeszthetősége adta. A későbbiek során a nemesítés figyelme inkább a fej közepén levő puhább levelekre irányult, s létrejött a tömött fejet képező káposzta, amit ma is fogyasztunk.

Az egészség java

A fodros kel remek forrása az olyan fontos tápanyagoknak, mint az A-, C-, E-, K- és B6-vitamin, növényi fehérjék és az élelmi rostok. Olyan ásványi anyagok is megtalálhatók benne, mint a mangán, a vas, kalcium, réz és kálium. Kéntartalmú hatóanyagai is vannak, amelyek serkentik a szervezet méregtelenítő folyamatait, és segítenek egyes daganatos betegségek megelőzésében.

, Image: 145566837, License: Royalty-free, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Profimedia, Alamy

Betegségek ellen hatékony

E-vitamin tartalmának köszönhetően csökkenti az emlékezőképesség esetleges hanyatlását. Gyulladáscsökkentő is és hatékonyan segít az asztma és az ízületi gyulladások elleni védekezésben. Rosttartalma révén tisztítja a vastagbelet, védi emésztőrendszerünket. Antioxidánsként pedig csökkenti a rák kialakulásának veszélyét.

Így vásárold!

A mélyzöld szín, az erőteljes szár, a roppanva törő levelek a frissesség jelei. A kisebb egyedek általában puhábbak és gyengébb ízűek. Figyelj oda vásárlásnál, hogy a kel levelein ne legyen sérülések, foltok. Csak a felhasználás előtt mosd meg, de a hűtőben napokig is tárolhatod. Fogyaszthatod nyersen, főzve és párolva is. A legtöbb recept olajban párolást ír elő, ami azért is fontos mert a zsiradék hatására jobban megtartja a hasznos vitaminjait.

Fotó: Profimedia – Red Dot


További cikkeink a témában

betegségegészség

6 gyors konyhai trükk fájdalom ellen

Írta: and
tegnap 0 0

Ha fáj a fejed, ég a gyomrod, valószínűleg egyből a gyógyszeres dobozért nyúlsz. Pedig sokkal jobban tennéd, ha a konyha felé vennéd az irányt, és (először) valamilyen természetes gyógymóddal próbálkoznál. Még ha furcsán is hangzik, de igaz: ugyanaz a növény, amit megeszünk, ami finom, számos egészségügyi kezelés esetén hasznos lehet.