Főoldal > wellness > Prediabetes: egy lépésre a cukorbetegség

Prediabetes: egy lépésre a cukorbetegség

cukorbetegségdiabéteszdiétaegészségétkezésinzulinprediabéteszvércukorvércukorszint
0 0

Írta:

Nem csak a diabetes-t, hanem az azt megelőző állapotokat is komolyan kell venni, ugyanis kezelés nélkül rövid időn belül 2-es típusú cukorbetegséggé nőhetik ki magukat.

Dr. Borús Hajnal, a Cukorbetegközpont diabetológusa elmondja, hogy lehet elkerülni a nagyobb bajt.

Emelkedett vércukor értékek

A prediabetes egy olyan kóros állapot, melynek során a vércukor értékek bár még nem érik el a diabetes diagnózisához szükséges határt, ám a normálisnál már magasabb tartományban mozognak. Ennek oka legtöbbször a helytelen életmódban keresendő, ugyanis a betegek nagy része nem mozog eleget, nem megfelelő a táplálkozása, valamint túlsúllyal is küzd. A prediabetes “csupán” egy jelzés, miszerint az illető a cukorbetegség kapujában van- éppen ezért kell nagyon óvatosnak lenni, mivel  a helytelen életvitel folytatásával 2-es típusú cukorbetegség alakulhat ki. Szerencsére, ha az illető betart néhány fontos szabályt, úgy nem csak a közérzetét javíthatja, hanem visszafordíthatja az elindult folyamatot is.

Első az életmód

Bár a legegyszerűbbnek a gyógyszerszedés tűnhet, ám még a már kialakult diabetes esetén is az elsődleges terápia az életmódorvoslás. Így a prediabetes (IR, IGT vagy IFG), kezelése a személyre szabott diétával és a rendszeres testmozgás beiktatásával kezdődik. Vizsgálatok szerint ekkor akár 50-60%-kal csökkenthető a cukorbetegség kialakulásának esélye. Sokan nem gondolnák, de a helyes stresszkezelés valamint a cirkadian ritmus betartása (éjszaka alszunk és nappal vagyunk tevékenyek) is bizonyítottan javítja szénhidrát anyagcserénket.

Test Blood Glucose For Diabetes in Pregnant Woman With Glucometer

Nézze meg, mit eszik

Az életmód terápia egyik pillére a személyre szabott diéta. A cukor és a finomított pékáruk kiiktatásán kívül az étkezés alapja a gyors és a lassú felszívódású szénhidrátok megfelelő napszaki elosztása, valamint a napi étkezés szénhidrát/kalória maximalizálása. Nagyon fontos a rejtett cukrok elkerülése is, valamint olyan apró konyhai, főzési “trükkök” elsajátítása, melyek lassítják a felszívódást (pl. habarás teljes kiőrlésű liszttel, pürésítés elkerülése). Figyeljünk arra is, hogy amennyire lehet, természetes alapanyagokat használjunk, valamint, hogy kerüljük a túlzottan feldolgozott ill. finomított élelmiszereket. A kevesebb összetevő sokszor jobb.

Amennyiben a diétás tanácsokat betartja, úgy a vércukor értékek nem emelkednek meg túlzott mértékben, ráadásul elkerülhetők így a nagyobb éhségrohamok is, mivel a lassú felszívódású ételek  hosszabb időre megakadályozzák a vércukorszint esését, így tartósabb teltségérzetet biztosítanak. Ennek hatására a beteg testsúlya is csökkenhet, mely igen fontos kóros értékek csökkentéséhez- mondja dr. Borús Hajnal, a Cukorbetegközpont diabetológusa.

Mozogja le vércukor szintjét

A diéta mellett jelentős vércukor csökkentő hatása van a mozgásnak is. Edzés során ugyanis több glükózt használ fel a szervezet (hogy biztosítsa az üzemanyagot a testnek), és ilyenkor csökken az inzulinigény is, ami szükséges a glükóz sejtekbe juttatásához. Így csökken az inzulinrezisztencia is.

Van, hogy gyógyszerre van szükség

Amennyiben az életmódterápia, valamint a célzott táplálékkiegészítők kevésnek bizonyulnak, úgy gyógyszeres kezelést  (metformin) javasolhat az orvos. Az ADA javallata alapján (American Diabetes Association), amennyiben az értékek javulnak, úgy a gyógyszer előbb-utóbb elhagyható- természetesen a diétát/mozgást ugyanúgy tartani szükséges.

Forrás: Cukorbetegközpont


További cikkeink a témában