Főoldal > wellness > Jó neked a nyers étrend?

Jó neked a nyers étrend?

egészségemésztésétkezésfogyásnyersnyers diétanyers ételrosttáplálkozásvitamin
0 0

Írta:

Egyre népszerűbb a sütést, főzést nélkülöző ételek fogyasztása. Érdemes kipróbálnod, de nem mindegy, hogyan kezdesz hozzá és mennyi ideig folytatod.

A nyers zöldségek, gyümölcsök és magvak előnye, hogy feltöltik szervezetedet vitaminokkal, ásványi anyagokkal. Emésztésed javul, és a bőröd is szebb lesz. Ám meggondolatlanul ne vágj bele az új étrendbe, néhány szabályt vegyél figyelembe, különben hamar feladod a próbálkozást.

Készülj fel fejben és testben!

Ha eldöntötted, hogy egy ideig kizárólag nyers ételeket szeretnél fogyasztani, érdemes néhány nappal előtte elhagyni az állati eredetű termékeket, a feldolgozott készételeket. Ekkor csak főtt gabonákat, párolt zöldségeket, gyümölcsöt fogyassz. Így nem lesz túl nagy váltás a szervezeted számára a nyers étrend.

Fogalmazd meg magadnak a célt, amiért áttérnél erre a táplálkozásmódra. Ettől is függ, hogy milyen módon állítsd össze a napi fogásokat. Ha mindössze néhány napos tisztítókúrának szánod, akkor az sem baj, ha kevesebb kalóriát fogyasztasz, mint az általános napi igényed. Ám ha hosszú távon szeretnél nyersezni, figyelned kell az energiabevitelre, a tápanyagok arányos eloszlására.

Creative vegetarian cooking at home concept with fresh healthy vegetables chopped, salads and kitchen wooden utensils, top view with copy space

A leggyakoribb csapdák és elkerülésük

A nyers ételek, bár rengeteg enzimet tartalmaznak és ezáltal jobb felszívódást biztosítanak, mégis megterhelhetik az emésztőrendszeredet. Főként akkor, ha a zöldségek és az olajos magvak kapják a főszerepet. Sokkal jobban jársz, ha gyümölcsökre alapozod a napi étrendet, hiszen ezek jóval több energiával látnak el, és az emésztésük is sokkal könnyebb, gyorsabb. Reggelire és ebédre nagy adag gyümölcsöt, gyümölcsturmixot készíts, ezek adják a kalóriabevitel jelentősebb részét. Vacsorára jöhet egy nagy tányér darabolt, reszelt zöldség. Olajos magokból naponta legfeljebb egy maréknyit fogyassz, legjobb, ha előzőleg beáztatod őket.

Ha folyadék formájában is szívesen fogyasztod a nyers ételeket, arra figyelj, hogy a gyümölcsöket inkább turmixold, és ne préseld, így kedvezőbb lesz a vércukor-egyensúly. A zöldségeket azonban bátran préselheted.

Fontos az ételtársítás is: gyümölcsöket ne keverj zöldségekkel egy étkezésen belül. Ez alól kivétel a népszerű zöld turmix, amikor leveles zöldségeket mixelsz édes gyümölcsökkel. Ízletes kombináció a banán-sóska, a narancs-spenót, az őszibarack-saláta turmix.

Figyeld a tested!

Néhány napig tartó nyers kúra mindenkinek ajánlott, hacsak nincs komoly emésztőszervi betegséged. Hosszabb távon folytatva figyeld a szervezeted reakcióit. Ha vékony alkatú, fázós vagy, inkább tavasszal vagy nyáron folytass nyers étrendet. Télen valószínűleg még jobban fáznál és gyengeséget tapasztalnál tőle. Ha erős testalkatú, hízásra hajlamos vagy, bármikor jótékony a nyersezés, és nálad hosszabb ideig is kivitelezhető.

Fotó: 123RF


További cikkeink a témában