Az evezés mint mozgásforma egy idős az emberiség történetével. A vízen közlekedő eszköz emberi erővel történő hajtására – legyen az csak egy kivájt farönk, amit az ősember használt, vagy kenu az indiánoknál illetve a csónak a modernkori embernél – számtalan írott és íratlan történelmi forrásban ráakadhatunk. Az idő folyamán a hajók, az evezők, a technikák […]
Az evezés mint mozgásforma egy idős az emberiség történetével. A vízen közlekedő eszköz emberi erővel történő hajtására – legyen az csak egy kivájt farönk, amit az ősember használt, vagy kenu az indiánoknál illetve a csónak a modernkori embernél – számtalan írott és íratlan történelmi forrásban ráakadhatunk. Az idő folyamán a hajók, az evezők, a technikák tökéletesedtek, de maga az evezés módja szinte változatlan maradt. Evezőversenyeket Kr. e. 5–4. században, már az ókori Görögországban is tartottak. Érdekes módon a „sötét középkorból” is maradtak fent képzőművészeti alkotások: a XIV. században a Velencei köztársaságban tartottak versenyeket a hivatásos hajósok (regatták) között. A modern evezősport kialakulása, a XVIII. század eleji Londonnak köszönhető. Eleinte a városi kocsmák között rendeztek versenyeket a Temzén, majd a ma is méltán híres Oxford–Cambridge iskolák közti evezőversenyt rendezték meg először 1829-ben. Az első újkori olimpián sajnos a viharos időjárás miatt elmaradtak az evezős versenyek, de a második 1900-as párizsi olimpián már bemutatkozhatott ez a sportág is.
A hajó felépítése
A hajók régebben fából készültek, a mai modern versenyhajók, hogy masszívak mégis minél könnyebbek legyenek, műanyag vagy szénszálas szerkezetűek. A hajók oldalán karbonszálas forgóvillákban mozgathatóak a lapátok. A versenyzők mozgó kocsikon ülnek, melyek előre-hátra gurulnak könnyű alumínium síneken. Ezzel a mozgással növelhető az evezőcsapás hossza, következésképpen a hajó sebessége. (Az 1873-as Oxford-Cambridge versenyen a versenyzők még fix ülésen ülve, a bőrnadrágjuk befaggyúzásával érték el ugyanezt a mozgást). A versenyző lába fixen a lábtartóval egybe építetett cipőben helyezkedik el, onnét tudja magát lábizmaival hátra tolni. A hajóhoz tartozhat kormánylapát (az egy- és kétpárevezősnek nincs), melyet vagy egy külön kormányos kezel, vagy az egyik versenyző működtet. Innen erednek a kormányos és kormányos nélküli versenyszámok. A hajó része még az úgynevezett légszekrény, mely a hajó végében az evezősök mögött helyezkedik el, és a kormányos szokott elhelyezkedni ott.
Szabályok
A versenytáv 2000 méter, de rendeznek rövidtávú (1000 illetve 1500 méter) versenyeket is, elsősorban fiatalabb, 15 éves kor alatti versenyzők részére. Hasonlóan a többi vízi sporthoz (úszás, kajak, kenu) itt is előfutamokon, középdöntőkben kell a versenyzőknek megküzdeniük egymással, hogy sikeres megmérettetések után a döntőben a rajthoz állhassanak. A versenyeket állóvizeken (tó, mesterséges tó, holtág) rendezik. Magyarországon ilyen például a szegedi, Maty-éri evezős és kajak-kenu pálya – ahol 2010-ben Egyetemi Világbajnokságot rendezhettünk. Versenyeket férfiaknál és nőknél is nyolc-nyolc számban rendeznek: négy párevezős és öt váltott evezős hajóegység van. Előbbi esetén a versenyzők két lapáttal, utóbbi esetén egy lapáttal eveznek – de az evezősök mindig a menetiránnyal háttal ülnek.
Hajóméretek:
Egypárevezős: 8,2 m
Kétpárevezős: 10,4 m,
Négypárevezős: 13,4 m.
A váltott evezős hajók hosszúsága:
Kormányos nélküli kettes: 10,4 m,
Kormányos kettes: 10,7 m,
Kormányos nélküli négyes: 13,4 m,
Kormányos négyes: 13,7 m,
Nyolcas: 18,9 m.
Tudtad, hogy…
– az evezés az egyetlen sport, ahol a versenyzők háttal érkeznek a célba?
– a legidősebb olimpiai evezős bajnok az angol Guy Nickalls volt, aki 41 évesen nyert arany érmet, az 1908-as londoni olimpián?
– a legfiatalabb olimpiai bajnoknak egy névtelen francia fiút tartanak, aki az 1900-as párizsi olimpián indult, holland párosban? A fiú nagyjából tizenkét éves lehetett, az ünnepségeken részt vett, de aztán eltűnt.
– az első Oxford–Cambridge versenyt 1829. június 10-én rendezték, a megtett táv 6,8 kilométer volt, és a versenyt az oxfordi hajó legénysége nyerte?
– 1976-ban a montreáli olimpián szerepelhettek először női evezősök a programban?
Magyar kvalifikációk a londoni olimpiára:
– Juhász Adrián, Simon Béla (kormányos nélküli kettes)
– A sportolók nemzetüknek szereztek az adott versenyszámban olimpiai kvótát. Hogy ők indulhatnak-e az olimpián, azt a 2012-es válogató versenyek döntik majd el.
Magyar helyezettek az olimpiákon:
– Evezés kormányos nélküli négyes, 1968, Ezüst érem (Csermely József, Melis Antal, Melis Zoltán, Sarlós György)
– Kormányos evezés kettes, 1948, Bronz érem, (Szendey Antal, Zimonyi Róbert, Zsitnik Béla id.)
A verseny helyszíne a 2012-es londoni olimpián:
Eton Dorney: http://www.london2012.com/eton-dorney
A versenyről információk a 2012-es londoni olimpián:
http://www.london2012.com/rowing