Főoldal > ÉV EDZŐJE > Edzőtermi 1×1: kezdők bibliája

Edzőtermi 1×1: kezdők bibliája

edzésedzőedzőteremfitneszklubkonditeremmozgássport
0

Írta:

Egy új sportközegben kiigazodni soha sem egyszerű: új gépek, új emberek, új szokások. Ha szeretnél minél könnyebben beilleszkedni az edzőtermek és a fitneszklubok világába, akkor íme, néhány jó tanács, hogy mihamarabb sikerüljön.

Ne félj a gépektől!

Az edzőtermekben fitneszgépek tucatjai várnak rád, de te még abban sem vagy biztos, hogy a futógépet hogyan kell elindítani? Akkor szánj rá némi időt, és ismerkedj meg a gépekkel! Szakértőnk, Pancsó Gergely személyi edző azt javasolja, hogy ha nem vagy biztos egy gép helyes használatában, nyugodtan kérj segítséget a teremedzőtől. „Ő megmutatja, hogyan kell szakszerűen, hatékonyan használni a gépeket úgy, hogy helyesen végezd az edzésed. Sajnos egy-egy gyakorlat helytelen végrehajtásával könnyen sérülést okozhatsz magadnak, sőt akár a fitneszgépet is tönkre lehet tenni, ha rosszul használod. A teremedzőtől segítséget kérhetsz nem csak a gépek és a szabad súlyok helyes használatával, de akár táplálkozással és edzésmódszerekkel kapcsolatban is. Ugyanakkor fontos kihangsúlyozni, hogy a teremedző nem személyi edző – lehet tőle segítséget kérni, de ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban, inkább fogadjunk személyi edzőt, akár néhány alkalomra is.”

Ügyelj a higiéniára!

Ugye, te sem szeretsz úgy edzeni, hogy az előző sporttárstól még izzadságcseppekkel pettyes a fitneszgép monitorja? Az edzőtermi etikett egyik aranyszabálya, hogy fokozottan figyelni kell a higiéniára. Pancsó Gergely ezért azt javasolja, hogy mindig legyen nálad egy kisebb méretű törülköző, amit magad alá teríthetsz a gép használata közben, így az nem lesz az izzadságtól csatakos az edzés után. Ha pedig befejezted a gyakorlatsort, akkor a teremben található spriccelőfejes fertőtlenítőszerrel és papírtörülközővel tisztítsd meg a terepet magad után. Fontos, hogy a végén ne hagyd a törülköződet hanyagul a gépre dobva, mert ez más szemében azt jelentheti, hogy foglalt a gép, és addig nem tudja használni.

Pakolj el magad után!

Ha sokat jársz le az edzőterembe, egy idő után szinte azt fogod érezni, mintha a második otthonod lenne. Otthon pedig mindenki azt szereti, ha harmónia és rend várja. Ezért fontos, hogy rakj mindig rendet magad után. „Ha elég erős vagy ahhoz, hogy nagy súlyokkal eddz, ahhoz is elég erős vagy, hogy visszapakold a súlyokat a helyére. Ez az egyik kedvenc edzőtermi idézetem – nevet Pancsó Gergely. – A viccet félretéve, tényleg csak ajánlani tudom, hogy mindig pakolj el magad után. Egyrészt azért, hogy ne a teremedzőnek kelljen, hiszen neki rengeteg más feladata is van, másrészt ha ott hagyod a súlyt, a többi sporttárs nem tudja, hogy használhatja-e már a gépet, vagy te még dolgozni akarsz vele.”

Legyél tekintettel másokra!

Ha azért jársz edzőterembe, hogy az egészségedért és az alakodért tegyél valamit, akkor a legjobb, ha az edzés idejére az öltözőszekrényedben hagyod a mobilod. „Ha edzés közben van időd telefonálni és képeket posztolni magadról, akkor valamit rosszul csinálsz. Persze jó megosztani a sportolás élményét a barátaiddal, de ezt inkább az edzés befejeztével tedd. A csücsörítős szelfi-lövöldözés nemcsak kínos, de zavaró is lehet az edzőteremben, akárcsak egy hosszú, kuncogásokkal tarkított telefonálás a barátnőddel. Ugyanez a helyzet a hangos beszélgetéssel is, ha az edzőpartnereddel együtt mentek a terembe. Társaságban edzeni jó dolog, de ne feledkezzetek meg a körülöttetek sportolókról sem!” – javasolja a személyi edző.

30861788 - side view of a fit young woman doing leg presses in the gym

Ezeket tedd!

● Minden edzés előtt alaposan melegíts be, a gyakorlatok végén pedig ne feledkezz meg a nyújtásról!
● Ha nincs személyi edződ, akkor is készíts magadnak edzéstervet, így nem a helyszínen kell kitalálnod, mit is szeretnél valójában.
● Legyél tisztában azzal, hogy mire van szükséged, és a célodnak megfelelően válaszd meg a súlyzós edzések, illetve a kardió edzések arányát! Ha szükséges, kérj segítséget.
● Az edzésed ritmusa mindig legyen egyenletes, ne szakítsd meg a gyakorlatsorodat ötperces beszélgetésekkel, telefonálásokkal. Ugyanakkor a feladatok között fontos a megfelelő pihenőidő beiktatása, amikor frissíteni és szusszanni tudsz egyet.
● Edzés közben frissíts! Hozz magaddal vizet, és folyamatosan pótold az elveszített folyadékot!
● Koncentrálj a gyakorlatra! Ne rutinból dolgozz, miközben a figyelmed elkalandozik. A szabályosan végzett gyakorlatokkal megelőzheted az esetleges sérüléseket.
● Keress egy jó edzőpartnert vagy egy személyi edzőt! Egy jó társ nemcsak motivál, de minden edzésnapon további fejlődésre inspirál.

Ezt inkább ne!

● Ne egyél összevissza közvetlenül se edzés előtt, se edzés után! Az étkezések mennyiségét és minőségét igazítsd az edzés céljához! Ha kell, konzultálj dietetikussal!
● Bár csábító, de inkább ne nézz tévét a gyakorlatok végzése alatt. Fontos, hogy a helyes mozdulatokra koncentrálj!
● Ne csak egyetlen kondigépet használj, próbálj ki bátran minél több eszközt.
● Felesleges 60-80 percnél többet tölteni az edzőteremben. Nem az edzések hossza, hanem a minősége számít. A hosszúra nyújtott edzésidővel túledzheted magad, és ez az izmok fejlődését akadályozza egy idő után.
● Ne próbálj meg minden egyes alkalommal felülmúlni másokat! Ne feledd, elsősorban nem mással, csak magaddal versenyzel az edzés során.
● Ne bámulj másokat! Akár túl feltűnően öltözik valaki, akár túl nagy súlyokat emel, ez még nem ok arra, hogy gátlástalanul megbámuljuk.
● Csak a legszükségesebbeket vidd magaddal a terembe! Egy törölköző, egy kulacs, egy fejhallgató (ha zenére szeretsz dolgozni) és az öltözőszekrény kulcsa bőven elég, minden más maradhat a táskádban.


További cikkeink a témában

Kövess Facebook-on!
X