Főoldal > ÉV EDZŐJE > A legszuperebb edzés utáni táplálék

A legszuperebb edzés utáni táplálék

edzésenergiakakaósport
0

Írta:

Edzés hatására az izmok glikogénraktára csökken, optimális esetben fél, de legfeljebb egy órán belül vissza kell tölteni szénhidráttal és proteinnel.

A fehérjéket alacsony zsírtartalmú, sovány tejből, joghurtból, túróból, főtt tojásfehérjéből érdemes pótolni, de egy kakaó is remek választás. A kakaó magas szénhidráttartalma, optimális aminosav készlete és a benne található kevés zsiradék miatt kiváló edzés utáni folyadék. Hozzájárul az izmok regenerálódásához és növekedéséhez.

A tej például kiváló energia-, fehérje-, vitamin- és ásványi anyag forrás. De a felturbózott kakaós italporok is szuperül feltöltik a szervezet sportolás során kimerült  raktárait. A kutatók felfigyeltek arra, hogy a kakaó összetétele megegyezik a legtöbb szénhidrátitaléval, sőt az alacsony zsírtartalmú kakaó még több energiát ad intenzív edzés után, mint a sportitalok. Egy kutatás során profi kerékpárosok szénhidrát-feltöltődését vizsgálták, három különféle itallal. Az egyik csoport kakaót, a másik szénhidrátitalt, míg a harmadik izotóniás italt kapott, majd újabb teljesítményvizsgálatnak vetették alá őket. Az eredmények szerint a kakaót fogyasztó kerékpárosok lényegesen jobb teljesítményt értek el és sokkal később fáradtak el, mint akik szénhidrátitalt kaptak. A kakaót ívók 49%-kal hosszabb ideig tudtak kerékpározni és 53%-uk nagyobb összteljesítményt ért el, ráadásul testösszetételük is kedvezőben alakult. Jóval alacsonyabb izomkárosodást tapasztaltak náluk.

Tökéletes fehérje-szénhidrát kombó

Edzés után, maximum egy órán belül, el kell fogyasztani testsúly-kilogrammonként egy gramm szénhidrátot és ugyanekkora mennyiségű teljes értékű fehérjét. A kakaós tejben pedig a legjobb a protein-szénhidrát arány. A két összetevő kölcsönösen felerősíti a másik pozitív tulajdonságát. A tejben található fehérje felszívódása rendkívül hatékony, biztosítja az izzadással elvesztett folyadék és az olyan ásványi anyagok, mint a kalcium, a kálium és a magnézium pótlását, illetve könnyű hasznosítását. A kakaó hozzájárul a szervezet szénhidrát-raktárainak újratöltéséhez, elősegíti az izomépítést és csökkenti az intenzív terhelés okozta izomkárosodást.

edzes2.jpg ()

Gyorsan hidratál

Már egy órányi edzés alatt is nagyon sok vizet vesztünk, amely rövid úton dehidratációhoz vezet. A testedzés után elfogyasztott egy pohár kakaó hatékonyan pótolja a sportoláskor elvesztett folyadékmennyiséget. Víztartalma 85%-os, só összetétele pedig igen hasonló a folyadékpótlásra alkalmazott izotóniás italéhoz. Ráadásul sokkal praktikusabb, mivel egyben fehérjével és szénhidráttal is feltölti a szervezetet. Kifejezetten ajánlott együttes folyadék- és szénhidrátpótlásra, amikor nincs időd és lehetőséged testmozgás után enni.

Nem hizlal

A kakaót a mai napig sokan a „bűnös” élelmiszerek listáján tartják számon, amelyet jobb elkerülni, mert hizlal. Edzés után azonban kifejezetten egészséges energiaforrásnak számít, így nem kell félni tőle. A kimerítő testmozgás utáni időpont szinte az egyetlen, amikor a szervezetnek kiemelten szüksége van szénhidrátra. Arra azonban figyeljünk, hogy alacsony zsírtartalmú kakaót válasszunk. A zsírtartalom maximum 1,5%-os legyen, különben lelassítja a felszívódást.

Fotó: Profimedia – Red Dot


További cikkeink a témában