Főoldal > DIÉTA > Ezért veszélyesek a hasi zsírok

Ezért veszélyesek a hasi zsírok

diétaétkezésétrendfogyáshasi zsírzsigeri zsírzsírzsírégetészsírpárnazsírsejt
0 0

Írta:

Ha arról van szó, mennyire vagy elfogadó a combra, fenékre lerakódott zsírral szemben, talán zéró toleranciát hirdetsz te is. De vajon ugyanígy igyekszel kontroll alatt tartani a sokszor láthatatlan zsigeri zsírszövetedet is? Vagy azt hiszed, neked nincs is olyan?

A zsírszövetnek két alapvető típusa van: megkülönböztetünk bőr alatti és hasi zsírszövetet. Előbbi jóval nagyobb mennyiségben van jelen, volumene kisebb mértékben függ a különböző változásoktól, és nehezebben is mobilizálódik. A másik típus ezzel szemben a hasfalon belül található zsigeri, viszceláris zsír, amely legnagyobb mennyiségben közvetlenül a hasfal alatt helyezkedik el, és takaróként befedve óvja a beleidet a külvilágtól. A hasi zsír másik nagy raktára a beleidet összekötő bélfodor, de lerakódhat a mellűr szélső részein, a szívburokban, és a vese körüli szövetben is.

Foglalkozni kell vele

Szervezeted számára a zsigeri zsírszövet alapvető jelentőségű szerv: kitölti a szervek közti hézagokat, így gátolva az eltolódásokat, és védve a szervezetet a külső ütésektől. Emellett szerepe van a hőszabályozásban, a raktározásban és a hormontermelésben is.

Akinek nagyon kevés a zsírszövete, komoly egészségi problémákra számíthat (a menstruációs zavaroktól a kóros étvágytalanságig széles a skála), de túlzott felhalmozódása is komoly egészségügyi rizikófaktor: már 5-6 kiló felesleg növeli a zsigeri zsírok okozta betegségek kockázatát. A zsigeri zsír ugyanis hormonszerű anyagokat – például stresszhormont, gyulladási faktorokat – termel, és több ezer olyan molekula szabadul fel belőle, ami stroke-ot, infarktust, 2-es típusú cukorbetegséget, rákot okozhat. A legújabb feltételezések szerint a depresszió és a demencia kialakulása sem függetleníthető tőle.

Rejtőzködő zsírpárnák

„Egy vékony lány, akinek normál a testtömege és a BMI-je, ugyanúgy lehet zsírosabb a kelleténél. Hogyan? Úgy, hogy soha életében nem sportolt vagy csak keveset – figyelmeztet Antal Emese dietetikus, a TÉT Platform szakmai vezetője. – Önmagában az, hogy valaki vékony, még nem jelenti azt, hogy egészséges. Az életmódbeli hibák a zsigeri zsír felhalmozódásához vezethetnek: a stressz, az ülőmunka, a zsírban és finomított szénhidrátban gazdag táplálkozás, az alvás- és mozgáshiány, de még a dohányzás is segíthet a hasi zsír növesztésében” – magyarázza a szakértő. A vékonyabb csontúaknál a zsírraktározás ráadásul a hasi zsír felszaporodásával kezdődik, és előfordulhat, hogy a testsúly mindeközben nem is emelkedik.

Plus size model in black lingerie, overweight female body, fat woman with flabby stomach posing isolated on white background

Így szabadulhatsz meg tőle

Nem új az infó, de ha csökkented az energiabevitelt, legelőször a hason belüli zsírszövet kezd fogyni. A viszceláris zsíroknak ugyanis aktívabb a keringésük, jobban reagálnak a hormonális változásokra és a zsírbontó enzimekre.

Az aerob mozgások célzottan segítenek felvenni a harcot ellene, ilyen a jó öreg futás, az úszás vagy a biciklizés. A Duke Egyetem Egészségügyi Központjának kutatása szerint azonban az alacsony és a magas intenzitású aerob edzés csak rövidtávú zsírégetést jelent, ezért érdemes erősítő edzéssel, valamint jól kialakított étrenddel kombinálni.

Utóbbi a gyakorlatban azt jelenti, hogy a klasszikusokhoz kell visszanyúlni: kerülni kell a gyorsan felszívódó, finomított szénhidrátokat, az alkoholt és a túl sok zsírt, illetve meg kell növelni a rostbevitelt, és átlag 2-2,5 liter folyadékot kell fogyasztani. Ha arra is figyelsz, hogy a stressz-szintedet csökkentsd, és az alvásra is kellő figyelmet fordítasz, mindent megteszel magadért, hogy tested később se nyújtsa be a számlát korábbi „vétkeidért”.

Mivel mérhető?

„Számos egészségügyi kockázat miatt, de a zsigeri zsír szempontjából is nagyon fontos a haskörfogat mérése” – magyarázza Antal Emese. „Nőknél 80, férfiaknál 90 centiméter fölötti érték már a zsigeri zsír felhalmozódását jelenti. Nagyon kockázatos, ha nőknél 88, férfiaknál 102 cm-nél is nagyobb a derékbőség” – teszi hozzá. Felhívja a figyelmet, hogy a BMI önmagában nem elegendő mérőeszköz, a valódi testalkatot a testösszetétel-analízis tárja elénk.

Tudtad?

Az alma típusú elhízás főleg a férfiakra volt jellemző, de egyre több hasi elhízásban szenvedő fiatal lányt látni. A nők életvitele megváltozott, a női feladatkörök átalakultak, férfiasodtak, ez pedig hatással van a női testre is – magyarázzák az obezitológusok.

A cikk a Wellness magazinban jelent meg. 

Fotó: 123RF


További cikkeink a témában