Főoldal > dieta > 8 ok, amiért káros a cukor

8 ok, amiért káros a cukor

cukorcukorbetegségcukorbevitelegészségelhízáshízásöregedés
0 0

Írta:

Talán nem ér váratlanul, ha azt mondjuk: a cukor egészségtelen, de azt nem biztos, hogy tudod, miért nem az, és mennyire károsan hat a szervezetre. Itt az ideje búcsút inteni a cukornak!

Fokozza a cukorbetegségre való hajlamot

A kutatók szerint már napi egy édesség is 15 %-kal növeli a 2-es típusú cukorbetegség kialakulási rizikóját. Amennyiben még genetikai hajlamod is van a diabéteszre (és az azt megelőző) inzulinrezisztenciára, itt az ideje mielőbb változtatni az étrendeden!

Tudtad? A naponta fogyasztott élelmiszerek 80%-a tartalmaz hozzáadott cukrot, ami nagyban megnehezíti a cukorról való leszokást és a diéták hatékonyságát.

Gyulladásokat képez

A nagy mennyiségben fogyasztott cukor nemcsak elhízást, diabéteszt, valamint rák- és érrendszeri betegségeket tud okozni, hanem ízületi gyulladásokat is, melyek a mozgást is korlátozni tudják. Ha te sem akarsz fájdalommal küszködni egy kis futás vagy biciklizés után, érdemes minél kevesebb cukrot fogyasztanod!

Éhséget okoz

Ha diétázol, vagy speciális étrenden vagy, a lehető legkevesebb szükséged van arra, hogy az átlagosnál többet egyél, és utána hamar éhezz meg. A cukor egyik különleges képessége viszont pont az, hogy hamar eltelíti a gyomrot, utána pedig pillanatok alatt éhséget okoz – emiatt olyan felesleges kalóriákat fogsz bevinni  a szervezetedbe, melyekre amúgy nem is lenne szükséged!

Tudtad? A Egészségügyi Világszervezet (WHO) szerint naponta legalább 94 g cukrot fogyasztjuk, holott az ajánlott napi mennyiség csupán 25 gramm!

Nincsen tápértéke

… azaz nem tartalmaz rostot, fehérjét, valamint ásványi anyagokat és vitaminokat sem. Ez azért baj, mert így zsírként raktározódik el a tested kényes pontjain, melyeket aztán csak nagyon nehezen lehet ledolgozni a konditeremben. A megoldás? Mindig törekedj arra, hogy magas tápértékű ételeket fogyassz!

Függőséget okoz

Orvosilag bizonyított, hogy a gyógyszerekhez, a cigarettákhoz és a kábítószerekhez hasonlóan a cukor is olyan kemikákat tartalmaz, melyek függőséget tudnak okozni – ez az jelenti, hogy egyre csak többet és többet eszel belőle, melyből nincs kiút. Ha ezt te is el akarod kerülni, minimalizáld a napi édességek számát!

Elhízottá tesz

A cukor egyik alkotóeleme, a fruktóz – a máj közbenjárásával – zsírként raktározódik el a testben, és minél több édességet eszünk, annál több felesleges kilóval leszünk gazdagabbak. Ugye, milyen rosszul hangzik?

Elálmosít

Veled is megtörtént már, hogy egy-egy főétkezés után elfogyasztott desszert pillanatok alatt fáradttá, álmossá és dekoncentrálttá tett? Ha igen, ne keseredj el, mert nem te tehetsz róla! Mindez a cukor hatására termelődő szerotonin hormon miatt van, ami jelentősen befolyásolja az alvási ciklusunkat és az ébrenlétünket.

Öregít

A szépségipar dollármilliókat költ az öregedésgátló krémek megalkotására, holott csak az elfogyasztott cukormennyiségen kellene változtatnunk – legalábbis egy friss kutatás szerint. A kutatás kifejti, hogy a cukor képes lebontani a bőr fiatalságáért felelős kollagén és elasztin vegyületeket, melyektől az arcunk is öregebbnek látszik – tehát nemcsak az édességeken, hanem a drága kencéinken is spórolhatunk, ha lemondunk a cukorról!

Fotó: 123RF


További cikkeink a témában