Főoldal > DIÉTA > 8 ok, amiért káros a cukor

8 ok, amiért káros a cukor

cukoregészséghízás
0

Írta:

Talán nem ér váratlanul, ha azt mondjuk: a cukor egészségtelen, de azt nem biztos, hogy tudod, miért nem az, és mennyire károsan hat a szervezetre. Itt az ideje búcsút inteni a cukornak!

Fokozza a cukorbetegségre való hajlamot

A kutatók szerint már napi egy édesség is 15 %-kal növeli a 2-es típusú cukorbetegség kialakulási rizikóját. Amennyiben még genetikai hajlamod is van a diabéteszre (és az azt megelőző) inzulinrezisztenciára, itt az ideje mielőbb változtatni az étrendeden!

Tudtad? A naponta fogyasztott élelmiszerek 80%-a tartalmaz hozzáadott cukrot, ami nagyban megnehezíti a cukorról való leszokást és a diéták hatékonyságát.

Gyulladásokat képez

A nagy mennyiségben fogyasztott cukor nemcsak elhízást, diabéteszt, valamint rák- és érrendszeri betegségeket tud okozni, hanem ízületi gyulladásokat is, melyek a mozgást is korlátozni tudják. Ha te sem akarsz fájdalommal küszködni egy kis futás vagy biciklizés után, érdemes minél kevesebb cukrot fogyasztanod!

Éhséget okoz

Ha diétázol, vagy speciális étrenden vagy, a lehető legkevesebb szükséged van arra, hogy az átlagosnál többet egyél, és utána hamar éhezz meg. A cukor egyik különleges képessége viszont pont az, hogy hamar eltelíti a gyomrot, utána pedig pillanatok alatt éhséget okoz – emiatt olyan felesleges kalóriákat fogsz bevinni  a szervezetedbe, melyekre amúgy nem is lenne szükséged!

Tudtad? A Egészségügyi Világszervezet (WHO) szerint naponta legalább 94 g cukrot fogyasztjuk, holott az ajánlott napi mennyiség csupán 25 gramm!

Nincsen tápértéke

… azaz nem tartalmaz rostot, fehérjét, valamint ásványi anyagokat és vitaminokat sem. Ez azért baj, mert így zsírként raktározódik el a tested kényes pontjain, melyeket aztán csak nagyon nehezen lehet ledolgozni a konditeremben. A megoldás? Mindig törekedj arra, hogy magas tápértékű ételeket fogyassz!

Függőséget okoz

Orvosilag bizonyított, hogy a gyógyszerekhez, a cigarettákhoz és a kábítószerekhez hasonlóan a cukor is olyan kemikákat tartalmaz, melyek függőséget tudnak okozni – ez az jelenti, hogy egyre csak többet és többet eszel belőle, melyből nincs kiút. Ha ezt te is el akarod kerülni, minimalizáld a napi édességek számát!

Elhízottá tesz

A cukor egyik alkotóeleme, a fruktóz – a máj közbenjárásával – zsírként raktározódik el a testben, és minél több édességet eszünk, annál több felesleges kilóval leszünk gazdagabbak. Ugye, milyen rosszul hangzik?

Elálmosít

Veled is megtörtént már, hogy egy-egy főétkezés után elfogyasztott desszert pillanatok alatt fáradttá, álmossá és dekoncentrálttá tett? Ha igen, ne keseredj el, mert nem te tehetsz róla! Mindez a cukor hatására termelődő szerotonin hormon miatt van, ami jelentősen befolyásolja az alvási ciklusunkat és az ébrenlétünket.

Öregít

A szépségipar dollármilliókat költ az öregedésgátló krémek megalkotására, holott csak az elfogyasztott cukormennyiségen kellene változtatnunk – legalábbis egy friss kutatás szerint. A kutatás kifejti, hogy a cukor képes lebontani a bőr fiatalságáért felelős kollagén és elasztin vegyületeket, melyektől az arcunk is öregebbnek látszik – tehát nemcsak az édességeken, hanem a drága kencéinken is spórolhatunk, ha lemondunk a cukorról!

Fotó: 123RF


További cikkeink a témában

diétaéhség

6 étel, amitől csak éhesebb leszel

Írta:
0

Jobb esetben csak akkor eszünk, ha éhesek vagyunk, ám ekkor sem mindegy, hogy mennyire telítő ételt választunk. Vannak olyan táplálékok, amelyekből pár falat is elég ahhoz, hogy tele legyünk, míg más étkezések után egy órával később már korog a gyomrunk.

Kövess Facebook-on!
X