Főoldal > DIÉTA > A fogyókúra legnagyobb ellenségei: a folyékony kalóriák

A fogyókúra legnagyobb ellenségei: a folyékony kalóriák

diétaétkezésfogyásfolyadékfolyékony kalóriagyümölcséhízásitalkalóriakávé
0 0

Írta:

Amikor kalóriákat számolunk, általában csak az étkezésekre koncentrálunk. Elvégre étkezési naplónak is hívják, igaz? Hajlamosak vagyunk alábecsülni a folyékony kalóriák jelentőségét, és nem jegyezzük fel a papír alapú naplónkba vagy a használt applikációba a karamellás lattét, a narancslét, az izotóniás sportitalt vagy épp a vörösbort.

Ez nagy hiba, hiszen némelyikben jóval több kalória rejlik, mint a zöldségeken és a sovány fehérjéken alapuló diétás fogásainkban.

A folyékony kalóriabombák

Tartsatok velünk, és legalább pár napig ti is naplózzátok az elfogyasztott folyadékokat is. Meg fogtok lepődni, hogy mennyi kalóriát viszünk be velük nap mint nap. Ha csupán ezeket visszaszorítjuk, már avval is sokat tehetünk alakunk és egészségünk érdekében.

Az appok és a kalóriatáblázatok segítségével egyszerűen ellenőrizhetjük, mennyi kalóriát rejt egy-egy ital, de most nézzük a leggyakoribbakat, amelyek nem tudatosulnak bennünk energiabevitelként:

  • Üdítők (2,5 dl): 105 kcal, 9 kockacukor
  • Narancslé (2,5 dl): 115 kcal, 8 kockacukor
  • Gyümölcsös smoothie (2,5 dl): 135 kcal, 10 kockacukor
  • Karamellás latte (450 ml): 221 kcal, 12 kockacukor
  • Jeges tea (2,5 dl): 70 kcal, 6 kockacukor
  • Energiaital (cukros, 250 ml): 116 kcal, 9 kockacukor
  • Joghurtital (250 ml): 160 kcal, 10 kockacukor
  • Izotóniás sportital (250 ml): 60 kcal, 5 kockacukor
  • Vörösbor (2,5 dl): 210 kcal, ½ kockacukor
  • Sör (2,5 dl): 100 kcal, 0 kockacukor
  • Piña colada (2,5 dl): 235 kcal, 9 kockacukor

A fentiek alapján könnyen beláthatjuk, hogy ezek az italok cseppet sem számítanak alacsony kalóriatartalmúnak. Ugyanakkor egy napba simán belefér 3 pohár üdítő, 2 csésze ízesített kávé, egy 0,5 literes sportital és este akár 3 pohár alkohol is. Ez a pár pohárnyi folyadék pedig összesen 1267 kalória. Ezek többsége ráadásul üres kalória, hiszen vitamint, ásványi anyagot, antioxidánst, fehérjét és rostot nem, vagy alig tartalmaznak.

Egészséges alternatívák

Szerencsére, nem kell egész nap natúr ásványvizet innunk ahhoz, hogy jelentősen lecsökkenthessük a folyadékokból származó kalóriabevitelünket. Felejtsük azonban el a bolti és a kávézói italokat, inkább készítsük el házilag őket. Az alábbi egészséges folyadékokat bűntudat nélkül ihatjuk, miközben rengeteg cukortól és kalóriától óvjuk meg a szervezetünket.

50475535 - female hand pours a smoothie of banana and spinach in glass on a wooden background

Házi zöldség-gyümölcs smoothie

A bolti smoothie-k bármilyen egészségesnek is tűnnek, valójában tömve vannak cukorral és tartósítószerekkel. A legjobb, ha otthon készítjük el, hogy biztosan kizárólag vitamindús hozzávalók alkossák. Azonban, itt se felejtsük, hogy a kevesebb több, így 4-5 összetevőnél többet ne rakjunk bele. Evvel a kis trükkel sok kalóriát spórolhatunk. Az olyan zöldségek, mint az uborka, a bébispenót vagy a kelkáposzta minden smoothie-nak remek alapot szolgáltatnak. Gyümölcsök közül a bogyósak, mint az eper, a málna, az áfonya és a szeder mindig kitűnő választások. Tegyünk bele egy adag fehérjeport is, hogy ezt a fontos makrotápanyagot se kelljen nélkülöznünk belőle.

Infuser palackos ásványvíz

Unjuk már a natúr ásványvizet, és emiatt nehezen fedezzük a napi folyadékszükségletünket? Szerezzünk be egy infuser palackot, amelynek segítségével mindig kéznél lehet saját készítésű, ízesetett szomjoltónk. Ízlés szerint tehetünk bele áfonyát, almát, narancsot, kivit, gyömbért vagy uborkát, illetve friss fűszernövényeket. Minél tovább állnak a palackban, annál jobban kioldódnak az ízek és természetesen a vitaminok is.

Házi jeges tea

Bár anyagcserepörgetőnek álcázza magát, a bolti jeges tea valójában tömve van kalóriával és cukorral. Készítsük el otthon, hiszen nemcsak gyorsan összeállítható, de igen egészségessé is tehető. Legyen az alapja zöld tea vagy koffeinmentes rooibos. Ízesítsük frissen facsart citromlével, mentalevelekkel, uborkával, vagy akár levendulával is. Ha édesen szeretjük, adhatunk hozzá egy kis eritritet vagy mézet. Célszerű este elkészíteni, hogy éjszaka a hűtőben összeérjenek az ízek.

Kókuszvíz

A kókuszvíz nemcsak remekül hidratál, de magas káliumtartalma miatt nagyszerű egészséges alternatívája az izotóniás sportitaloknak is. Természetesen ez sem kalóriamentes, 1 dl 10 kalóriát rejt. Azonban ez jócskán elmarad a 60-95 kalóriától, amely az ízesített izotóniás italokban található, fajtától függően. A kókuszvíz ráadásul remek méregtelenítő is, összetevői segítik, hogy a vese és a máj el tudja látni detoxikáló feladatát.

Fotó: 123RF


További cikkeink a témában