Főoldal > FOGADOM > 10 gyakori hiba futás közben, amit mindenki elkövet

10 gyakori hiba futás közben, amit mindenki elkövet

futásfutóedzéshiba
0

Írta:

A futás a világ egyik legolcsóbb és legjobb mozgásfajtája – de csak akkor, ha nem követed el ezeket a hibákat!

Valószerűtlen célokat tűzöl ki magad elé

Fél évet adsz magadnak, hogy lefusd az első félmaratonod? Egy óra alatt akarsz teljesíteni egy nehéz futópályát? Ne tűzz ki magad elé valószerűtlen és betarthatatlan célokat, mert csak csalódás lesz a vége! Ha ránk hallgatsz, már annak is örülsz, ha 10 percig pihenő nélkül tudsz futni, vagy ha nem sérülsz le az első futónapjaid egyikén.

Well&Fit-tipp: Növeld fokozatosan a távod mennyiségét, így mindig sikerélményben lesz részed!

Rosszul csinálod a nyújtást

A statisztikák alapján kimutatható, hogy az izomszalagoknak kifejezetten rosszat tesz, ha futás előtt nyújtunk – az edzés utáni lassú, alapos és következetes nyújtás viszont elengedhetetlen az izomláz és az apróbb sérülések elkerülése végett, ezért mindenképpen próbáld ki a 4 legjobb futás utáni lábnyújtás egyikét!

Nem étkezel futás előtt

A futás kardió mozgás, sok energiát igényel, ezért fontos, hogy sportolás előtt szénhidrátdús, tápláló ételeket vigyél be a szervezetedbe! A legjobb, ha a főétkezés időpontját a futás előtti 2-4. órára teszed, a mozgás előtti órában pedig fogyassz banánt, joghurtot és zabkását, hogy egy kis plusz izomerősítő fehérjével is ellásd a testedet!

Túl gyorsan haladsz

Amennyiben gyors ütemű sprinteléssel kezded a futásod, nagyon hamar el fogsz fáradni, ezért azt javasoljuk, hogy először lassú tempóban kocogj, majd folyamatosan gyorsulj a neked legmegfelelőbb sebességre. Azt egyébként tudtad, hogy a lassú kocogás a futás legegészségesebb módja? Már csak ezért is megéri lassítani a tempódon!

A tested mellett lóbálod a kezeidet

A szakértők szerint futás közben derékszögben, a testünk mellett szorosan kell tartani a kezünket, a kézfejünket pedig lazán ökölbe kell szorítani – a felsőtestünkkel így tudjuk a legjobban segíteni a haladást. Ha nem vagy biztos a kéztartásodban, érdemes végig nézned pár maratonközvetítést és megfigyelni, hogyan csinálják a profik!

Nem hidratálsz eléggé

Nem győzzük elégszer hangsúlyozni a sportolás közbeni víz fogyasztásának fontosságát! Amennyiben még csak most kezdesz belekóstolni a futásba, úgy az izotóniás és elektrolites sportitalok kortyolgatását is javasoljuk, mert némelyik jobban hidratál, mint a víz!

A kelleténél többet futsz

Nem a táv hosszúsága, hanem maga a mozgás a fontos! Ahhoz, hogy erről soha ne feledkezz meg, mindig csak 2-3 perccel, illetve 2-300 méterrel növeld meg a futókörödet, így soha nem fogod túldolgoztatni az izmaidat. Ez azért fontos, mert a kimerült izomzat izomrost- és izomszalag-szakadáshoz is vezethet – jobb esetben pedig megúszod egy 72 órás izomlázzal, ami szintén nem kellemes.

Keményen érkezel a talajra

A futás közben történő legtöbb sérülést a nem megfelelő talajérkezésnek köszönhetjük. Ahhoz, hogy veled ez ne történjen meg, mindig próbáld lazán, a talpad közepére érkezni – amennyiben a sarkad nagyon koppan a földön, komoly terhelésnek teszed ki a térdízületedet, ami később komoly problémákhoz vezethet!

Fájdalom ellenére is futsz

A legtöbb futó szerint a kocogás közbeni izomfájdalom teljesen normális – pedig NEM az! Amennyiben futás közben neked is fáj a sarkad, a talpad, a térded, vagy akármelyik izmod, inkább állj meg és pihenj egy kicsit! Ha a fájdalom mozgás hatására erősödik vagy percek múlva sem csillapodik, inkább halaszd másnapra a sportolást!

Nem megfelelő cipőben futsz

Úgy gondolod, hogy futni bármilyen cipőben lehet? Tévedsz! A nem megfelelően kialakított, tartás és támasztás nélküli tornacipők, félcipők (rosszabb esetben szandálok) komoly sérüléseket okozhatnak a lábfejed környékén, ezért ha nem tudsz befektetni egy minőségi sportcipőbe, inkább várj egy kicsit a futás elkezdésével!


További cikkeink a témában

Kövess Facebook-on!
X