Főoldal > MOZGÁS > Le a fáradtsággal!

Le a fáradtsággal!

0

Írta:

Borzasztó érzés, amikor a pokoli fáradtság hirtelen rád zuhan úgy a délután közepén. Legszívesebben aludnál egy jót, de sajnos a körülmények ezt nem teszik lehetõvé. Ha ez csak néhanapján esik meg, még nincs nagy baj. Ha azonban heteken át ismétlõdik, akkor bizony már gondot jelent. Esetleg még jön egy rövidke aktív állapot az este folyamán, de aztán […]

Borzasztó érzés, amikor a pokoli fáradtság hirtelen rád zuhan úgy a délután közepén. Legszívesebben aludnál egy jót, de sajnos a körülmények ezt nem teszik lehetõvé. Ha ez csak néhanapján esik meg, még nincs nagy baj. Ha azonban heteken át ismétlõdik, akkor bizony már gondot jelent. Esetleg még jön egy rövidke aktív állapot az este folyamán, de aztán az ágy, mint egy erõs mágnes, magába ránt.

Ha úgy érzed, felõrölnek a mindennapok, akkor éppen ideje, hogy mérlegre tegyed a dolgaid! Vajon az egészséged szempontjából fontos összes terület egyformán helyet kap az életedben, vagy csak 3-4 dolog köré csoportosulnak a napi teendõid? Susan Jeffers professzornõ dolgozta ki az Élet Sablonját, amelyben 9 területre bontja fel az emberi életet: személyes fejlõdés, kapcsolatok, karrier, család, lelki fejlõdés, barátok, mások segítése, egyedül töltött idõ és szabadidõs kikapcsolódás. Mérlegeld, hogy vajon egyformán helyet kapnak-e ezek a területek az életedben, netán van-e olyan közöttük, amelyeket évek óta elhanyagolsz?

Amellett, hogy egyoldalú életet élsz, számtalan más oka lehet a fáradtság állandósulásának. Vizsgáld meg alaposan magadra nézve az alábbi szempontokat, hogy megtaláld a választ tested kimerültségére!

Táplálkozásod minõsége
Minden gépezet a beletöltött üzemanyagnak megfelelõen funkcionál. Könnyen fáradttá tehet a vitaminszegény táplálkozás, a sok nap közben elfogyasztott üres kalória. Ilyen ételek a péksütemények, édességek és a gyorséttermek, büfék palettáján sorakozó eledelek többsége. A napi 5-6 szem gyümölcs, 3-4 alkalommal fogyasztott nyers zöldségféle, a délelõtti komplex szénhidrát, a sok ásványvíz az energikusság alapfeltételei. Ne a minõségtelen liszt- és cukorkalóriákra támaszkodj!

Munka és pihenés aránya
Számold össze, hogy összesen hány órát dolgozol egy nap, és ehhez hány óra aktív kikapcsolódással töltött, illetve passzív pihenéssel – fekvéssel, alvással – töltött óra társul. A fele-fele arányt vedd célba!

Teljesítménycentrikus órák és spontán semmittevés aránya
A teljesítménycentrikus órákba beletartoznak a munkaórák, de emellett még az az idõ is, amit egyéb konkrét, idõhöz kötött feladatok végrehajtásával töltünk. Ilyen lehet egy kötelezõ vacsora, amin mindenképp ott kell lenned, pedig legszívesebben otthon videóznál, vagy olyan családi dolgok elintézése is, amelyek rád hárulnak és halaszthatatlanok. A takarítás, mosás, postára rohanás és “muszáj-fõzés” például tipikusan ilyenek.
A spontán semmittevés magáért beszél: nincs hová rohannod, nincs több kötelezõ feladatod, és azt csinálsz, amit csak akarsz. Ha kedved szottyan, ellátogatsz egy új kávézóba egy kedves haveroddal, vagy bulizol egy jót. Az ideális arány egy hétre kivetítve 50-50% ebben az esetben is, ha tökéletes kipihentségre, frissességre törekszel!

Testedzések rendszeressége, eloszlása
Igen megterhelõ lehet a testednek, ha rendszertelenül edzel. Néha kihagysz néhány napot, máskor pedig folyamatosan, minden nap edzel. Így a kihagyás idõszakában csökken a fittségi szinted, a sorozatos edzésekre pedig még nem készült fel a szervezeted, ezért az elsõ két nap pozitív eredményei után egyszer csak beköszönt az elfáradás, mivel nem adtál szegény testednek idõt az edzések utáni regenerálódásra. Fáradtan terhelted magad újra és újra, így nem csoda, hogy kipurcansz.

Edzések utáni regenerációs idõszak minõsége
Nem mindegy, hogy a fokozatosan erõsödõ edzésterhelések között mennyi idõ telik el, és az sem mellékes, hogy a pihenõidõ milyen minõségű! Dolgozol, mint a güzü, vagy jókat alszol, és tápláló ételeket eszel? Csak az utóbbi esetben képes a szervezeted úgy regenerálódni, hogy jól teljesítsen a következõ edzésen, úgy, hogy még te is élvezed az edzést!

Amennyiben rátaláltál az életedben hibásan kezelt területre, igyekezz változtatni rajta, hogy felfrissülhess! Életviteledet nem az estékre beszorított edzések fogják igényessé tenni, hanem a melléjük párosuló minõségi pihenõórák és kiváló táplálkozás egyszerre! Edzés, táplálkozás, regenerálódás – ha bármelyik hiányzik a körbõl, kimerülhet a tested!

 


További cikkeink a témában

BiotechUSAOczella Eszter

20 perc otthoni edzés a kerek popsiért

Írta:
0

Az alakformálás ősszel sem állhat meg, a feszes és kerek popsi egész évben divatos. Bármilyen formában is vagy, egészen biztos, hogy neked is jól jön majd Oczella Eszter, a BioTechUSA profi fitneszversenyzőjének 20 perces, kezdőknek ajánlott popsiformáló videós edzése, amit felszerelés nélkül, otthon is rendszeresen végezhetsz és akár már 4 hét alatt látványos változásokat érhetsz el. (X)

Kövess Facebook-on!
X