Főoldal > MOZGÁS > Táncold a jógát!

Táncold a jógát!

0

Írta: and

Belső útkeresés A jóga filozófiája szerint az emberi test kincs, elherdálása a karma törvény súlyos megsértése. A jóga egy belső, empirikus utazás, mely a légzés, a relaxáció és meditáció ötvözésével a tudat csendesítésén keresztül vezet az Éned-hez. Általa lehetsz ura érzékeidnek, elmédnek, testednek újra összefonva és egyesítve mindezeket. Ellazulsz, feloldódsz benne, és tudatosan teremtheted meg […]

Belső útkeresés

A jóga filozófiája szerint az emberi test kincs, elherdálása a karma törvény súlyos megsértése. A jóga egy belső, empirikus utazás, mely a légzés, a relaxáció és meditáció ötvözésével a tudat csendesítésén keresztül vezet az Éned-hez. Általa lehetsz ura érzékeidnek, elmédnek, testednek újra összefonva és egyesítve mindezeket. Ellazulsz, feloldódsz benne, és tudatosan teremtheted meg a harmóniát életedben.

 

Mozgásötvözés

A 20. században kialakult tánctechnikák sikeresen vegyítették az európai tánckultúrát a különböző keleti mozgásrendszerekkel. Hatalmas izzadtságfoltokra, csurgó verítékre ne számíts, ha jógázni kezdesz, ám arra igen, hogy globálisan mozgatod meg tested-lelked, és garantáltan elfárad mindened.

Az ászana elnevezésű jóga testtartások eredete a hindu ősmondákra vezethető vissza. A legenda szerint Siva 84 ezer testtartást próbált ki, hogy megállapítsa, melyek azok a gyakorlatok, melyek az egészség őrzésére, illetve magasabb szintű önszemlélet kifejezésére alkalmasak. Ezekből a gyakorlatokból kb. 20-30 azoknak az ászanáknak a száma, melyeket ma is használnak.

A jógatánc a statikus jóga ászanákat (tartásokat) és a lendületes kortárstánc elemeit ötvözi, a mozdulatok harmonikus összekötésével fedezheted fel a jógában a tánc szépségét!

 

Pránajáma

A légzőfeladatok tested jobb légcseréjét szolgálják, ezek lehetnek frissítő, nyugtató és kiegyensúlyozó gyakorlatok. A váltott orrlyukú légzés kiegyensúlyozza a testedben lévő energiákat, és oldja az energetikai blokkokat. A prána a legfinomabb energia, mely a világegyetemben uralkodik. Az „ajáma” szabályozást jelent, tehát a pránajáma irányítja a prána áramlását a testben és tisztítja a nádikat (energiacsatornákat).

 

Ajándék, neked

A jógatáncban nem az a lényeg, hogy mennyire vagy hajlékony, esetleg tehetséges táncos, ha eleinte ügyetlen vagy, nem kell szégyenkezned! Plusz értelmet ad a jóga élményéhez, melynek klasszikus korlátjain átlendülve beleépít lendületes áramlásokat a mozgásba.

A jógatánc célja saját fizikai állapotod javítása, egyensúlyba hozása és a testtudatosság fejlesztése, ezáltal önmagad megismerése. További előnye, hogy erősíti a fizikumot, az immunrendszert, segít a gerinc megóvásában, az izomzat teljes átmozgatásában, továbbá javítja a tartásproblémákat, miközben nagyobb mozgásszabadságot biztosít. Nem utolsósorban pedig növeli a koncentrációs képességet, és elűzi az alattomos stresszt!

 

Beavatás

Ha kezdő vagy, fogadj meg néhány tanácsot. Soha ne egyél órakezdés előtt 3-4 órával, de ne is korgó hassal érkezz, fogyassz bőséges folyadékot, hisz szervezetednek minimum két literre van szükséges ahhoz, hogy megfelelően működhessen. Gyakorlatok közben tartsd mindig szem előtt saját korlátaidat, különösen menstruáció, terhesség ideje alatt kell erre figyelned!  Legyen testérzeted, és légy magadhoz őszinte! Tudd, hogy mikor vagy olyan testi állapotban, amikor hasznodra válhat az edzés, és mikor érzel olyan fájdalmat, ami nem szolgálná a fejlődésedet.

 

Órarend

A gerincjóga elemeit felhasználva a jógatánc-óra bemelegítéssel kezdődik, majd zenére összekapcsolt jógapózok, ászanák gyakorlásával folytatódik, melyet hosszabb relaxálás és légzőgyakorlat-sor követ, így jön létre a dinamikusabb, áramlásszerű mozgássor. Az edzéshez használt zenék a ritmusos táncot és az ellazulást segítik elő. A jóga folyamatos gyakorlásával rég elfeledett képességeket juttathatsz ismét felszínre.

 

Jóga etikett

Mindig tartsd tiszteletben az órakezdést, és próbálj időben érkezni, legalább öt perccel, hogy kihasználhasd az időt a ráhangolódásra. Az órák 90-120 percesek, mezítláb táncolsz, ezért matrac nem, de két nagyobb törölköző szükséges. Készülj laza, kényelmes öltözékkel, mozgást nem akadályozó nadrággal, hosszú ujjú felsővel, a relaxációhoz pulcsival (mert lassulni fog a vérkeringésed), és ha fázós vagy, zoknit is pakolj be. Kerüld az erős, intenzív parfümöket, tiszteld meg ezzel a többieket is. Ha rosszul érzed magad vagy beteg vagy, akkor gyógyulás után folytasd inkább az edzéseket.

A jóga megtanít, hogyan vigyázz önmagadra, és tudatosítja benned azon felismerést, hogy az “Én” nem azonos testeddel, azt pusztán kölcsön kaptad a mostani életedre. Az út fárasztó, de ha rátérsz, megtapasztalod, hogy új értelmet nyer életed. A felpörgetett mindennapok, a célvesztés, az örökös megfelelési kényszer, a fejedben uralkodó, létre és önmagadra irányuló kérdések válaszra találnak, és egy ismeretlen világ tárulkozik fel előtted: Önmagad.


További cikkeink a témában

turmixzsírégetés

Top 3 zsírégető turmix edzéshez

Írta:
12 napja 0

A mesterséges turmixokat igazi csodaszernek tartjuk, fogyaszt, vagy épp izmot épít, ráadásul nem macerás, csak fel kell oldani egy kis vízben vagy tejben, és már fogyasztható is. Azonban sokkal egészségesebb italt készíthetünk magunknak pár perc alatt, csak némi hozzávaló és egy botmixer kell hozzá.

Kövess Facebook-on!
X