Főoldal > dieta > A böjtölés aranyszabályai

A böjtölés aranyszabályai

böjtegészségfogyókúrawellness
0 0

Írta: and

A böjtkúrák napjainkban újra egyre nagyobb népszerűségnek örvendnek. Az interneten és népszerű magazinokban, könyvekben sok információ kering a különböző módszerekről, de mit is várhatsz valójában, ha rászánod magadat a böjtre, és hogyan vágj bele? A böjtkúrákat ismertető első cikkünkből megismerhetted a böjt eredetét, célját és szervezetedre gyakorolt hatásait (a cikket erre a linkre kattintva olvashatod), […]

A böjtkúrák napjainkban újra egyre nagyobb népszerűségnek örvendnek. Az interneten és népszerű magazinokban, könyvekben sok információ kering a különböző módszerekről, de mit is várhatsz valójában, ha rászánod magadat a böjtre, és hogyan vágj bele? A böjtkúrákat ismertető első cikkünkből megismerhetted a böjt eredetét, célját és szervezetedre gyakorolt hatásait (a cikket erre a linkre kattintva olvashatod), a mostani, második részből pedig megismerheted a böjtök felépítésének általános szabályait.

A böjt előkészítése – akár orvosi vizsgálatokkal is
A legfontosabb tudnivaló az, hogy a böjtöt elsősorban orvosi felügyelet alatt, böjtklinikákon javasolt végezni. Ha otthon fognál bele (ez csak gyakorlott böjtölőknek ajánlott), akkor is fontos, hogy előtte kérd ki orvosod tanácsát.
A böjt formáját és időtartalmát érdemes egészségügyi végzettséggel rendelkező, böjtölésben jártas szakemberrel megbeszélned, aki ismeri orvosod véleményét és leleteidet is.

0009023_1.jpg ()

Mikor böjtölj?
Miután elhatározásod kellően kiérlelődött, szabaddá kell tenned magadat a kúra időtartamára: fontos, hogy a böjt olyan időszakra essen, amikor munkád vagy magánéleted rohanásából és feszültségeiből ki tudsz szakadni. Erre legideálisabbak a szabadságok, vagy az olyan ünnepnapok, amelyek nagy részét egyedül, de legalábbis elvonulva tudod tölteni.  Ezt követően bevásárolhatsz a böjt alatti és felépítő időszakra, még elvégezheted a legszükségesebb tennivalókat (mosás és egyéb tennivalók), hogy nyugalmad pár napig ebből a szempontból is zavartalan legyen.

Bevezető nap
A böjt bevezető, tehermentesítő nappal indul, amelynek során már kevesebbet eszel a  megszokott adagjaidnál (csak annyit, hogy jóllakj, és azt is könnyű, egészséges, friss alapanyagokból készült ételekkel). Ha fáradt vagy, pihenj egy nagyot, relaxálj, kapcsolj ki és kezdj el csak magaddal foglalkozni. Mond le az élvezeti szerek használatáról, szakítsd meg megszokott viselkedési mintáidat, ami lehetővé teszi, hogy szabadnak és függetlennek érezhesd magad.  Fokozatosan szakadj el a hétköznapoktól.

Böjti időszak
A böjt során kövesd a kiválasztott  böjt szerint előírt étrendet. Ha rosszullétet, fizikai kellemetlenségeket tapasztalsz, kérd ki orvosod tanácsát! A napi folyadékfogyasztás ezen időszak alatt legalább 2-3 liter legyen. A telefont érdemes kikapcsolni, ahogyan a mindennapi újságok, internetes levelezésed olvasását, a tv-t és rádió nézését-hallgatását is ajánlott kerülnöd, mivel mindezek megzavarhatják nyugalmadat, és meggátolhatják, hogy figyelmed belső történéseire koncentrálódjon.
A nyugtató hatású zene, relaxációs kazetták és gyakorlatok viszont kifejezetten ajánlhatóak, ahogyan az is, hogy folyamatosan kapcsolatot tarts böjtben jártas szakemberrel, illetve olyan személlyel (családtaggal vagy baráttal), akivel igényed szerint beszélhetsz érzéseidről, problémáidról, felmerülő nehézségeidről.
Komolyabb sport, intenzívebb testmozgás a böjtölés során nem ajánlott, ám a friss levegőn végzett, nem túl megterhelő mozgás – például a séta, tempós gyaloglás – kifejezetten javasolt. Kövesd az ösztöneidet – ha pihenésre vágysz, akkor pihenj, ha tele vagy tetterővel, akkor kirándulj egyet!

Felépítő napok
A böjtnek nincs értelme, ha ugyanazokhoz a rossz szokásaidhoz térsz vissza a befejezéskor, mint amelyeket korábban követtél. Ami nehézséget szokott okozni, az a felépítő időszak elhagyása: a böjt során szervezeted hozzászokik a kisebb ételmennyiséghez, amelyet csak fokozatosan növelhetsz, ha el szeretnéd kerülni az emésztőrendszer túlterhelésével járó tüneteket. A felépítő időszak Lützner tanácsai szerint körülbelül a böjtidőszak 1/3-a, vagyis 10 nap böjt után legalább 3 nap, 15 böjtnap után 5 felépítő nap következzék, melynek során fokozatosan térsz vissza az egészséges táplálkozáshoz, vagy tudatosan arra térsz át. Ha idáig eljutottál, akkor közérzeted jobb lesz, és energiaszinted is bőven meghaladja a böjt előtti állapotodat. Itt az ideje, hogy visszatérj mindennapi életedbe – de immár egy kicsit vékonyabban és tudatosabban. 

Ha ezen szabályok mentén tervezed meg és végzed a böjtöt, akkor növelheted önismereted, bizonyos esetekben javíthatod egészségi állapotodat, összességében tehát csak nyersz a böjtöléssel. Egy túl szigorú, vagy kapkodva, gondos tervezés nélkül végrehajtott böjtkúrával viszont egészségedet akár maradandóan is károsíthatod, ezt ne felejtsd!


További cikkeink a témában

diétaétrend

Tiltólistás zöldségek és gyümölcsök

Írta:
tegnapelőtt 0 0

Bár a zöldségeknél és gyümölcsöknél nincsenek egészségesebb élelmiszerek, ha szigorú fogyókúrára adjuk a fejünket, érdemes néhányat közülük kerülni – legalábbis diétánk végéig. Huzamosabb ideig azonban egyikről se mondjunk le, hiszen nincs az a fogyókúra, ami miatt érdemes lenne változatos étrendünket egyoldalú, unalmas és gyakran nem is túl egészséges étkezési szokásokká alakítani.