Főoldal > DIÉTA > Ezekre figyelj, ha gluténmentes diétát követsz

Ezekre figyelj, ha gluténmentes diétát követsz

cöliákiadiétaemésztésétkezésétrendfogyásgluténgluténérzékenygluténérzékenység
0 0

Írta:

A szerencsésebbek csupán az egészséges életmód miatt hagyják ki étrendjükből a glutént, míg a gluténérzékenyeknek nincs más választásuk. Ez esetben a glutén kiiktatása mellett olyan szabályokat is be kell tartani, amikre elsőre egész biztosan te sem gondoltál.

Óvatosan a mosogatással

Ha a családban valakinél gluténérzékenységet állapítanak meg, minden konyhai tevékenységet különös odafigyeléssel kell végezni. A gluténérzékenyek ugyanis nem kell sok, már kis mennyiség is kiválthatja a panaszokat. Sőt, ehhez nem is kell gluténtartalmú élelmiszert enni. Elég, ha egyetlen mosogatószivacsot használnak az összes tányér és edény megtisztítására. A szivacsról könnyen átkerülhet a többiek ételéből származó glutén a beteg tányérjára, és már ennyi is elég a rosszulléthez.

Vigyázz az olajban sütéssel

A rántott hús a gluténérzékenyek számára sem tilos, csupán gluténmentes lisztből és zsemlemorzsából kell a panírt elkészíteni. Arra viszont ügyelni kell, hogy mindig a gluténmentes fogás süljön először az olajban, és a hagyományos panírral készült husi még csak ne is érintkezzen vele. A tünetek kiváltásához bőven elég ugyanis, ha egy zsírban sütöd a glutént tartalmazó, illetve a gluténmentes ételeket.

47114475 - grain breads and cereals. various kinds of bread, bread rolls and seeds for baking. ingredients for bread preparation, top view, vintage style

Nem minden zab gluténmentes

A zab az egyik legegészségesebb gabonaféle, ráadásul gluténmentes is. Érdemes mindenkinek, még a gluténérzékenyeknek is beilleszteniük az étrendjükbe, hiszen rengeteg pozitív élettani hatással rendelkezik. Mégsem bízhatunk a gluténmentességben minden esetben, csak ha a gyártó feltünteti a csomagoláson, hogy valóban nem tartalmazza azt. A problémát a zab búzával való szennyezettsége okozhatja, amely a betakarítás, szállítás, tárolás, feldolgozás során adódhat. A gluténmentes zabot viszont külön kezelik, ezért bátran fogyaszthatja mindenki.

Nem csak a búza tartalmaz glutént

Szerencsére a köztudatból kezd kikopni a lisztérzékenység kifejezés, hiszen ma már tudjuk, hogy egyrészt nem csak a fehér lisztből készült ételekben találunk glutént, másrészt vannak olyan lisztek, amit gluténérzékenyek is bátran fogyaszthatnak. A búzát, árpát, rozst, árpagyöngyöt, de a durumtésztát és a tönkölybúzalisztet is el kell hagyni, helyette viszont fogyasztható rengeteg más lisztféle, úgy mint rizs-, kukorica-, köles-, hajdina-, amaránt-, sőt gluténmentes zabliszt is.


További cikkeink a témában