Főoldal > DIÉTA > Az 5 legjobb és legrosszabb összetevő a salátádon

Az 5 legjobb és legrosszabb összetevő a salátádon

diétafehérjesalátasalátaöntetszénhidráttáplálkozászöldségzsírégetés
0

Írta:

Napjainkban már mindenki tisztában van vele, hogy egy grandiózus adag éttermi saláta több kalóriát is tartalmazhat, mint egy baconös dupla sajtburger sült krumplival. De van még egy rossz hírünk: a vendéglátóhelyek is tudják, hogy tudod, ezért igyekeznek mindig két lépéssel előtted járni a hangzatos nevű, könnyednek tűnő salátáikkal, amelyek valószínűleg ugyanazok a szörnyű zsírbombák, csak kisebb porcióban.

Igazán meglepő, sőt felháborító, hogy milyen összetevők jutnak el a „fitt” saláta menüsorba, hiszen egy diétázó számára némelyik kifejezetten magas cukortartalmú katasztrófa. A következő 5 összetevőnek csupán jó a marketingje, valójában meggátolja a zsírégetést. Ha legközelebb salátabárba mész, vagy otthon készítesz valami finomságot, messziről kerüld el ezeket az egészség álcája mögé bújt, valójában inkább kártékony önteteket, feltéteket.

1. Balzsamecet

Az autentikus, tradicionális olasz balzsamecet legalább 12 éves, és nem olcsó. Amikor az étlapon balzsamecetet látsz, valószínűleg a kommersz változatáról van szó: fehérbor ecetből készül, és karamellel színezik, így lesz szép sötét. További összetevői a cukor, a kukoricakeményítő és a gumi.

2. Zsírmentes öntet

Bár a zsírfóbia szerencsére kihalóban van, az éttermek még mindig szeretnek a félelmeinkre hatni. Bármi, ami zsírmentes vagy zsírcsökkentet, általában magasabb cukortartalmú és mindenféle kémiai változtatáson ment keresztül.

3. Aszalt gyümölcs

Ha bogyókat, víz- és rosttartalmú összetevőket fogyasztasz, akkor lelassítod az emésztést és hosszabb ideig érzed telítve magad. Viszont ha a vizet eltávolítod, és mazsolát, datolyát vagy más aszalt gyümölcsöket használsz feltétnek, az ételed könnyen emészthető cukorbombává válik. Ezért nevezzük az aszalványokat a természet cukorkájának is.

4. Bármi, ami mázas vagy szirupos

Ha nem tarod egészségesnek a cukormázas fánkokat, akkor hogyan illeszthetnél bármilyen sziruptól csöpögő lazacot vagy csirkét az étrendedbe? Hiába kitűnő a fehérje, ha egyszerűen kinyírjuk a szósszal, amiben tocsog.

5. Kandírozott diófélék, magok

A magvak kifejezetten egészséges tápláléknak számítanak, hiszen tartalmaznak fehérjét, egészséges zsírokat, rostokat és más tápanyagokat, amelyek fontos összetevői a fitnesz recepteknek. Ha cukorba forgatjuk őket, jól gondolod, hogy már az édesség kategóriába esnek.

44418230 - high angle view of a nutritious vegetable salad with boiled egg slices, served on a white plate on top of a wooden table

Nyugodtan kérj változtatásokat!

Ne hagyd, hogy az étlap diktáljon! Te vagy a felelős azért, amit megeszel, ezért udvariasan, de pontosan határozd meg, hogyan szeretnéd elkészíttetni a salátádat. Ez nem olyan bonyolult dolog. Kövesd az 5 taktikát, hogy tökéletes ebédet kaphass bármelyik étteremben, és ne fulladozz a krutonban és a cukrozott vinaigrette mártásban!

1. Kezdd a nagylevelű zöldekkel!

Kerüld a jégsalátát, amely alapvetően vizet tartalmaz, és csupán nagyon kevés tápanyagot vagy rostot. Jobb választás a római saláta, de ha valóban értékes finomság mellett raknád le a voksod, a legjobb a spenót vagy a kelkáposzta. Általános szabály, hogy minél sötétebb a zöld, annál inkább dúskál a hasznos javakban.

2. Adj hozzá néhány keményítő nélküli zöldséget!

Uborka, retek, paprika és gombák, de bátran gondolhatsz merészebb dolgokra is, mint az alacsony cukortartalmú salsa szósz. Az élénk színek a legegészségesebb zsírégető katonáid.

3. Egy kis tiszta, sovány fehérje

A roston sült csirke a tipikus elviteles étel, de bátran ehetsz pulykát, rákot, vadlazacot vagy fűvel táplált marhahúst. Mindig ellenőrizd, hogy a fehérje nem zsírban sült, vagy nem úszkál cukros vagy gluténtartalmú mártásban.

4. Használd a jó zsírokat!

Az egészséges zsírok hosszan biztosítanak jóllakottságérzetet és tovább égetik a zsírt. Megtalálod például az avokádóban, a lassú pörkölésű magvakban és az omega-3 zsírsavban gazdag vadlazacban is. Hagyd el a káros önteteket és csepegtess a salátádra extra szűz olívaolajat vagy vörösborecetet, vagy készíts házilag salátaönteteket, hogy elkerülhesd a boltban kapható kész borzalmak zűrzavarát.

5. Koronázd meg lassú szénhidrátokkal!

A magas rosttartalmú, tápanyagban gazdag szénhidrát a fekete bab, a quinoa vagy a csicseriborsó. Segítségükkel bátran variálhatod a finom salátákat, mindig változatosak lesznek!

Fotó: 123RF


További cikkeink a témában