Főoldal > DIÉTA > Nem mindegy, mit, mikor és mivel szedsz

Nem mindegy, mit, mikor és mivel szedsz

C-vitaminétrendétrend-kiegészítőétrendkiegészítőkalciumkapszulamagnéziumtablettavasvitaminok
0 0

Írta:

Számos oka lehet, amiért étrend-kiegészítőt kezdünk szedni: egészségmegőrzés, sportbéli teljesítménynövelés vagy betegség súlyosbodásának megelőzése is lehet a cél. De nem mindegy, mikor melyiket alkalmazzuk, és mivel szedjük együtt.

Bár a vitaminok, ásványi anyagok, nyomelemek nagyon kis mennyiségben szükségesek a szervezet számára, de a szervezet megfelelő működéséhez annál fontosabbak. Nem mindegy azonban, melyiket mikor alkalmazod, illetve mivel együtt fogyasztod, ugyanis bizonyos ételek, gyógyszerek, vitaminok gátolhatják is a felszívódást, hasznosulást. Sorra vesszük a legnépszerűbb kiegészítőket.

Miért nem jók az egykapszulás multivitaminok?

Egyrészt a fentebb említett tény miatt, vagyis hogy egyes hatóanyagok erősítik, mások gyengítik egymás hatását, így ha egyszerre veszünk be mindent, lehet, hogy nem érjük el a kellő hatást. Másfelől kicsit logikusan átgondolva, egy kapszulába szinte lehetetlen mindent belezsúfolni. Érdemes olyan multivitamin-csomagot választani, melynek napi vitamin- és ásványianyag-adagja kis csomagokra van bontva, a csomagokat pedig meghatározott étkezéshez, napszakban kell bevenni. Így nagyobb a valószínűsége, hogy valóban olyan anyagok vannak összepárosítva a kapszulákban vagy tablettákban, melyek segítik egymás hatását. Másfelől biztosabb lehetsz benne, hogy azok hasznosulni is fognak.

Kalcium, magnézium

Először is nagyon fontos, hogy mivel egymás hasznosulását segítik, a két ásványi anyagot együttesen kell alkalmazni, 2:1 arányban a kalcium javára. Alapvetően fontos, hogy aki nem tejfehérje-allergiás, annak nap mint nap tartalmazzon tejterméket az étrendje, természetes úton is megtámogatva ezáltal a szervezet kalcium- és megnézium-ellátottságát. Másfelől ha még étrend-kiegészítőt is alkalmazol, akkor azokat tej-, tejterméktartalmú menüvel, étkezés közben vedd be, ugyanis a tejcukor (laktóz) és a tejfehérje szintén támogatják a két ásványi anyag felszívódását.

Figyelj arra is, hogy lehetőleg ne az elterjedt, a veséket és emésztőrendszert feleslegesen terhelő kalcium-karbonát és magnézium-oxid párost tartalmazzák a készítmények, hanem a lényegesen jobb felszívódási és hasznosulási értékekkel bíró citrát formulát!

C-vitamin

Hasznosulását segítik a C-vitaminban gazdag gyümölcsök és zöldségek (pl. paprikafélék, citrusok, nyers vagy enyhén hőkezelt káposztafélék, kivi, friss petrezselyemzöld, nem hőkezelt csipkebogyó, nem hőkezelt homoktövis), a bioflavonoidok (pl. vörös szőlő, áfonya), valamint a kalcium és a magnézium. Ennélfogva érdemes akár a kalcium-magnézium étrend-kiegészítőddel, akár a friss zöldséget és/vagy gyümölcsöt tartalmazó menüvel együtt alkalmaznod a C-vitamint.

Megkülönböztetünk szintetikusan előállított (D-aszkorinsav) és természetes aszkorbinsavat (L-aszkorbinsav). Mindkét forma megtalálhatók az étrend-kiegészítőkben, de mivel az L-izomer a bioaktív forma, ez rendelkezik teljes vitaminhatással. Vásárlás előtt mindig tájékozódj a kiegészítő pontos összetételéről; keresd az L-aszkorbinsavat tartalmazó terméket és amely elhúzódó (retard) felszívódású.

Bizonyos gyógyszerek, például fogamzásgátlók, aszpirin, egyes véralvadásgátlók és antibiotikumok befolyásolhatják a C-vitamin hasznosulását, tehát olvasd el a betegtájékoztatót, illetve konzultálj a szakorvossal, patikussal.

Vas

Először is fontos, hogy beszélj az orvosoddal, mielőtt vasat tartalmazó étrend-kiegészítőt alkalmazol. Ha esetleg orvosi vas pótlására van szükséged, azt semmiképpen nem a vény nélkül kapható termékekből kell megoldanod.

Vasat tartalmazó étrend-kiegészítő alkalmazása során a legfontosabb: éhgyomorra vedd be, vízzel vagy friss gyümölcslével. Ugyanis ennek a nyomelemnek a hasznosulását elég sokminden gátolja, pl. a tea polifenol-tartalma; a kávé; a zöldségek, hüvelyesek és gabonák rosttartalma; a kalcium és a magnézium; számos gyógyszer (pl. savlekötők, antibiotikumok). Ha teheted, az étrenkiegészítő és a felsoroltakat tartalmazó gátló anyagok fogyasztása között teljen el legalább 1,5-2 óra.

Javítja a hasznosulást a C-vitamin és a béta-karotin (ezért javasolt pl. friss narancslével együtt alkalmazni), illetve a vérképzéshez szükséges egyéb vitaminok, mint például a B12-vitamin vagy a folsav.

Zsírban oldódó vitaminok és bioaktív anyagok

Többek között ide tartozik a gyakran alkalmazott E-, D-vitamint, illetve a karotin színanyagok, mint pl. a béta-karotin, a leutein, a zeaxantin vagy a likopin. A felsoroltak mindegyike egyben antioxidáns is, sokan a szabadgyökök károsító hatása ellen alkalmazzák őket, illetve a korai öregedés megelőzése érdekében. A nevükből adódik, hogy zsírban oldódnak és hasznosulnak jól, így érdemes a legtöbb zsiradékot tartalmazó étkezéseddel együtt fogyasztani őket, pl. az ebéddel.


További cikkeink a témában

anyagcserediéta

7 meglepő dolog, ami lassítja az anyagcseréd

Írta:
4 órája 0 0

Igen, igen, már hallottál mindent, az anyagcsere felgyorsításához nincs is másra szükséged, mint izmot építeni, vizet inni, keveset ülni, nem igaz? De valójában azonban egy csomó más mindent is figyelembe kell venni ahhoz, hogy felgyorsítsd az anyagcseréd. Lehet, hogy az anyagcseréd egy apróság miatt nem gyorsul fel kellőképpen. Nézd meg, mit csinálhatsz rosszul.