Főoldal > MOZGÁS > Az ülés az új cigi?

Az ülés az új cigi?

betegségcigidohányzásegészségirodaülés
0 0

Írta: and

Erről nem tudsz „leszokni”, mert olyan a munkád? Mutatjuk, hogy mit tehetsz.

A New Scientist tudományos hetilap nemrégiben közölt cikke szerint a naponta hat óra folyamatos ülés öt évvel rövidíti meg a különben aktív és fittnek látszó emberek életét. Rendszeresen sportolsz, így emiatt nem aggódsz? A kutatók arra is felhívják a figyelmet, hogy a napi egyszeri kocogás, vagy a heti többszöri edzés sem tudja teljes mértékben semlegesíteni az egész napos ücsörgés káros hatásait.

Eltolódó izomrost-arány

Ma már az élet minden területén gépek könnyítik meg a munkánkat, amelyek ugyan egyszerűbbé teszik a mindennapjainkat, de rengeteg pozitív hatásuk mellett mozgásszegény életmódunk kialakításában is nagy szerepük van. A napi több órás ülés következményeit vizsgáló kutatónő, Audrey Bergouignan tudományos kísérleteiből azt a legfontosabb tapasztalatot szűrte le, hogy evolúciós szempontból az ember felépítése az aktív életmódhoz alkalmazkodott. Ezért a napi több óra ülőmunkát végző embereknél olyan anyagcsere-sajátosságok alakulhatnak ki, amelyek a túlsúlyos emberekre és a 2-es típusú cukorbetegségben szenvedőkre jellemzőek. Ráadásul az is kiderült, hogy az irodai dolgozóknál az izomrostok aránya eltolódhat a lassú típusú rostok felől a gyors típusú izomrostok felé. Míg az előbbiek rendkívül ellenállóak és kevés szénhidrátot tudnak elraktározni, emellett több zsírt égetnek, az utóbbiak több glükózt használnak fel és kevesebb zsírt égetnek. Emellett az átrendeződés mellett – ahogyan a kutatónő magyarázza – az ülőmunkát végzők szervezetében a vér nagyon zsírossá válhat, és ez felelős lehet a későbbi szívbetegségek kialakulásáért is.

Változtass!

Bár a számítógép előtt töltött órák alatt agyunk igencsak aktív munkát végez, testünk egyéb részei számára ezt az idő inaktívan telik. Ennek hatása sokféleképpen megmutatkozhat, de a legjellemzőbb panaszok lehetnek a hát- és derékfájás, idővel pedig a szív- és érrendszeri, illetve más betegségek kialakulása. Mielőtt megrémülnél, és benyújtanád a felmondásodat az irodában, megnyugtatunk! Nem kell új állás után nézned, viszont érdemes változtatnod az eddig megszokott munkamódodon. A titok kulcsa, hogy próbálj meg minél aktívabb lenni a munkanapod során, és minimalizáld az üléssel töltött időt.

7 szuper tipp az irodába

1. Úgyis a számítógép előtt ülsz egész nap, így ha nem hivatalos ügyben írsz e-mailt valamelyik kollégádnak, akkor a levélgépelés helyett állj fel, sétálj oda hozzá, és úgy beszéljétek meg az elintézni valókat.

2. Használd ki, ha valaki felhív – ha nem kell jegyzetelned a telefonbeszélgetés közben, akkor állj fel, és sétálj egy kicsit!

3. Ha határidős munkád van, és nagyon sokat kell dolgoznod, akkor is állíts be figyelmeztetőt a telefonodon vagy a számítógépeden, ami óránként jelzi, hogy itt az ideje felállnod, átmozgatni a tagjaidat.

4. Ülőmunka közben is végezhetsz olyan gyakorlatokat, amelyek felfrissítik a lábadat. A széken ülve nyújtsd ki a lábad, és körözz a lábfejeddel mindkét irányba, majd kicsit nehezítve a gyakorlaton, a lábaddal is körözz hasonlóan. Befejezésként, a sarkakat a földön tartva emeld meg 20-szor a lábujjakat, ezután pedig a sarkakat ugyanennyi alkalommal.


További cikkeink a témában