Főoldal > EGÉSZSÉG > Így vigyázz a csontjaidra

Így vigyázz a csontjaidra

csontcsontritkulásD-vitaminegészségétkezéskalciumtest
0 0

Írta:

Azt biztosan tudod, hogy a csontok mennyire fontos szerepet játszanak a testfelépítésében. De arra talán már kevesebbet gondolsz, hogy az étkezéseddel is befolyásolhatod a belső szilárd vázad állapotát.

Nézzük először, hogy mit ajánlatos fogyasztani, hogy a csontjaid rendben legyenek.

1. Szardínia

Talán nem ezek a pici halak jutnak elsőként eszedbe, de mivel az apró szálkákkal együtt fogyasztod el őket, így remek kalcium és D-vitamin forrás. A benne lévő omega-3 zsírsavak is hasznosak a csontjaidnak.

2. Leveles zöldségek

Ilyen a fodros kel, a spenót vagy a saláta is. A leveles zöldségek tápanyagban gazdagok és olyan vitaminokat, valamint ásványi anyagokat tartalmaznak, amelyek fontosak a csontjaid egészségéhez.

3. Szilva

A benne lévő antioxidánsok jótékony hatásúak. Vizsgálatok bizonyítják, hogy a csontvesztés visszafordításában, a csontstruktúra megőrzésében, valamint a csontritkulás miatti kockázatok csökkentésében is szerepet vállal.

4. Hüvelyes növények

Ezek közé tartozik a bab, a borsó és a lencse is. Bennük lévő fehérjék, rostok és antioxidánsok mellett, fontos ásványi anyagokat is tartalmaznak, így kalciumot, magnéziumot és mangánt. Ezek is szükségesek az egészséges csontokhoz.

5. Szőlő

Nemcsak a szívednek, a csontjaidnak is jót teszel vele. A szőlő kiváló K-vitamin forrás, amiről kimutatták, hogy jó hatással van a csontsűrűségére és csökkenti a törés kockázatát is.

47434352 - pumpkin with seeds

6. Tökmag

Nem csak Halloweenkor fontos és nem kísérteties dolog, hogy a csontokra is jó hatást gyakorol. A tökmag fontos zsírsavak, vas, magnézium és cink forrása is egyben.

7. Teljes kiőrlésű gabonák

Az egészséges étkezés szempontjából számos lényeges összetevőt tartalmaznak: rostok, fehérjék, magnézium, foszfor, magán és szelén is van bennük. A csontok szempontjából a magnézium a legfontosabb ezek közül.

8. Chia mag

Ha a tejet nem kedveled, vagy nem ihatod, akkor a chia maggal szinte tökéletesen pótolhatod a benne lévő egészséges dolgokat: zsírsavak, rostok és antioxidánsok forrása. Salátákban, vagy turmixba, joghurtba keverve fogyaszthatod.

Ami ártalmas a csontoknak!

1. Konyhasó

Általánosságban elmondható, hogy túl sok nátriumot fogyasztunk, ami a konyhasó egyik alapvető összetevője. A mennyiség csökkentése nem csak a vérnyomásodnak, a csontjaidnak is jót tesz.

36241572 - spilled salt with salt shaker on wooden background

2. Szénsavas üdítőitalok

Biztosan tisztában vagy vele, hogy nem ezek a legegészségesebb frissítők. Többek között a magas foszfortartalmuk sem tesz jót a csontoknak.

3. Koffein

Sokan szeretjük a kávét, napi egy-két csésze elfogyasztása nem is okoz általában problémát. Ennél nagyobb mennyiség azonban a csontjaid számára is ártalmas lehet.

Fotó: 123RF


További cikkeink a témában