Főoldal > DIÉTA > A túl sok protein tönkreteheti az egészséged?

A túl sok protein tönkreteheti az egészséged?

egészségfehérjefehérjebevitelfogyásizomproteintápanyagtáplálkozás
0 0

Írta:

Mindenhol azt hallani, hogy a protein és a fehérjeturmix mennyire kedvez az izmok egészségének, a fogyásnak és az izomépítésnek. Arról viszont senki sem beszél, hogy a túladagolás nagy veszélyeket rejt magában!

Tény: a megfelelő mennyiségű fehérjeforrás minden fogyókúra és diéta elengedhetetlen eleme. Nélküle nem tudnánk erősödni, izmokat építeni, növekedni, mozogni és még sorolhatnánk – a túlzott proteinfogyasztás azonban inkább káros, mint hasznos!

Dr. Seth Rankin, a London Doctors Clinic alapítója szerint a rendszeres fehérjefogyasztás tönkreteheti az egész testünket, ha nem tartjuk be az előírt mennyiséget, és túlzásba visszük a proteinfogyasztást.  

A három leggyakoribb egészségrontó hatása a túlzott proteinfogyasztásnak:

1. Dehidratál

A proteinporok könnyen helyettesíthetik a főétkezéseket, hiszen eltelítik a gyomrot és nem kívánjuk tőle az ételeket. A szilárd ételekben lévő szénhidrátokat viszont semmivel sem pótoljuk, ezért zsír helyett csak a testünk víztömegéből fogunk fogyni, ami könnyen vezethet fejfájáshoz, kiszáradáshoz, dehidratációhoz.

80530847 - sport diet nutrition and fitness equipment , bars and measure tape on wooden background

2. Ketózist teremt

A ketózis egy anyagcserezavar, ami akkor keletkezik, ha a test kifogy a glikogéntartalékaiból, a cukor helyett pedig zsírt kezdi el lebontani, felhasználni. A magas fehérjetartalmú étrenden élők rendszeresen megtapasztalják ezt az állapotot, hiszen a protein olyannyira eltelíti őket, hogy a szénhidrátokat, a zsírokat és a cukrokat automatikusan elkezdik mellőzni. Ez a test és immunrendszer teljes összeomlásához vezethet, ezért veszélyes tünetekkel társul!

3. Tönkreteheti a májat

A ketózisból következik, hogy a túlműködött máj egész egyszerűen felmondja a szolgálatot, és nem tudja többé kiválasztani a testben felgyülemlett méreganyagokat. A test anyagcseréje és méregtelenítése alapvető, élettani funkció, ezért a máj betegségeit nem szabad félvállról venni.

Ezek után fontos tisztázni, hogy a protein nem ellenség, de fontos, hogy mértékkel fogyaszd. Testsúlykilogrammonként 1 gramm fehérje napi bevitele ajánlott, intenzíven sportolók számára pedig testsúlykilogrammonként 1,5, maximum 2 gramm! Mindig tartsd be a fehérjeporok és a proteinek fogyasztási útmutatóját, fogyassz természetes forrásból is fehérjét, ne csak port, és törekedj a kiegyensúlyozott, minden makrotápanyagot tartalmazó étkezésre, valamint a megfelelő folyakédbevitelre is! Ha valamilyen máj- vagy vesebetegséged van, mindenképpen konzultálj az orvosoddal a fehérjefogyasztás kapcsán! 

Fotó: 123RF


További cikkeink a témában