Főoldal > DIÉTA > 8 jel, hogy folsavhiányod van

8 jel, hogy folsavhiányod van

B-vitamindiétaegészségétkezésfolsavtáplálkozásterhességtünetvitaminvitaminhiányzöldség
0 0

Írta:

Mindenkinek szüksége van erre a vitaminra, figyelj oda a tünetekre, hogy elkerülhesd a hiányállapotot

A terhes nőknek mindig javasolják, hogy töltsék fel folsav-raktáraikat, hogy elég vitamin álljon rendelkezésükre, hogy a magzat fejlődésénél a gerinc-, ideg- és agyfejlődési rendellenességeit megelőzzék. Ám a folsav nemcsak azok számára fontos, akik gyermeket várnak. A B9-vitamin másik neve a folsav, amelynek természet forrásai a sötétzöld levelű növények, a spárga és a kelbimbó. A folsav alapvető az egészséges sejtnövekedéshez, sejtműködéshez és a vér sejtjeinek felépüléséhez. Ha nem jutunk elég folsavhoz, a testünk nem tud elég DNS-t előállítani, az nem tud osztódni, és megsokszorozódni.

Ezért fontos a folsav a nőknek terhesség alatt, főként az első trimeszterben, a gyors DNS osztódás idején – hívják fel a figyelmet a táplálkozás szakemberei. Terhességtől függetlenül úgy kell elképzelnünk a folsavat, mint ami segíti a testet a zavartalan működésben. Az egészség megőrzése érdekében a testünk DNS-t, és új sejteket állít elő.

Mivel a test nem állít elő önmagától folsavat, ezért étellel vagy táplálékkiegészítővel kell bevinnünk. Ha nincs belőle elég a szervezetben, akkor hiány és ezzel együtt kellemetlen tünetek léphetnek fel.

Mik a folsavhiány tünetei?

A folsavhiány legnagyobb jele a vashiány, az az állapot, amikor a szervezetben a nagy vörösvérsejtek száma alacsony. Ha folsavhiányod van, a vörösvérsejtszámod alacsony, és a megfelelő DNS előállítás gátolt, a szöveteidbe kevesebb oxigén jut, és a következő tünetek léphetnek fel:

  • fáradtság, gyengeség, ingerlékenység
  • fejfájás
  • légzési nehézségek
  • koncentrációs problémák

A szájban és a bőrben levő sejtek egyensúlya borul fel elsőként, így a folsavhiány első jelei a következőek:

  • gyulladás a szájban vagy a nyelven
  • a bőr elszíneződése, sápadtsága
  • a körmök elszíneződése
  • idő előtti őszülés

Beszélj az orvosoddal, ha az alábbi tünetek bármelyikét észleled. A tünetek más egészségi állapotokra is utalhatnak, ezért egy vérvétellel meg lehet erősíteni, hogy folsavhiányról van-e szó.

Tényleg aggódnunk kell a folsav hiány miatt?

A folsavhiány nem annyira elterjedt, főleg azok között nem, akik bőven esznek tápanyagban gazdag ételt, a kutatók szerint a népesség mindössze egy százalékát érinti ez a hiányállapot. Ám néhány embert nagyobb arányban veszélyeztet a folsavhiány. Például az alkoholizmusban szenvedők gyakran nem esznek eleget, és gyengítik a szervezetüket, a májuk nem megfelelően működik, aminek következtében az emésztés és a tápanyagfelvétel is felborul.

Akiknek emésztési megbetegedéseik vannak, hasüregi betegségük vagy bélgyulladásuk, a rossz felszívódás miatt szintén folsavhiánytól is szenvedhetnek.

A terhesség korai szakaszában is fennáll a folsavhiány veszélye, egyrészt mivel megnő a szervezet folsav igénye, azonban az étvágy gyakran csökken.

78049361 - products rich of vitamin b9

Hogyan vigyél be elég folsavat?

Egy átlagos felnőttnek napi 400 mikrogramm folsavra van szüksége, ehhez nem kell többnyire táplálékkiegészítőt szednünk. “Az ételek és a tápanyagok kapcsolódnak, tehát ha több zöld levelű ételt eszel, akkor más tápanyagokat és rostot is viszel be a szervezetedbe, ami szintén erősíti a bélrendszert, és javítja a tápanyagok felszívódását. Ha megteszed az első lépéseket ez ügyben, akkor a megfelelő táplálkozás okozta jótékony hatás több szempontból megnyilvánul, és növekedni fog.” – állítja a new yorki egyetem táplálkozástani kutatója.

Magas folsavtartalmú táplálékok

  • spenót – fél bögre főtt spenót 131 mikrogramm, 1 nyers bögre: 58 mikrogramm
  • spárga – 4 főtt szál: 89 mikrogramm
  • mogyoró – 30 gramm, szárított, pörkölt: 41 mikrogramm
  • brokkoli – 1/2 bögre felaprított, főtt: 52 mikrogramm
  • avokádó – 1/2 bögre szeletelt: 59 mikrogramm
  • narancs – 1 kicsi: 29 mikrogramm
  • bab – 1/2 csésze konzerv: 46 mikrogramm
  • kelbimbó – 1/2 bögre főtt: 78 mikrogramm

A reggelihez használt gabonák, és a lisztből készült termékek, mint a kenyér, a tészta és a rizs is dúsíthatók folsavval, a B9-vitamin szintetikus formájával, a folsavval dúsított ételekben, (csak kétszer kell elolvasni a tápanyagtáblázatot!)

Ha terhes valaki, vagy terhességen gondolkozik, akkor 600 mikrogramm folsavat vigyen be a szervezetébe naponta. A terhességben a legelső naptól folsavra van szükség, mert ha a magzat nem jut megfelelő mennyiségű folsavhoz, akkor rendellenesen fejlődhet ki az agya és a gerince. Nem egyszerű 600 mikrogramm folsavat bevenni csak az étellel, ezért a nőgyógyászok azt ajánlják, hogy aki gyermeket tervez, szedjen folsav tartalmú vitamint. Általános szabály a táplálékkiegészítők szedése esetén terhesség alatt, hogy egyeztessen a páciens az orvosával.

A folsav nem túladagolható, mivel vízben oldódik, a vizelettel a távozik a felesleg, de ennek ellenére a napi ajánlott mennyiség maximuma 1000 mikrogramm.

Fotó: 123RF


További cikkeink a témában