Főoldal > dieta > Vigyázz a szénhidrátszegény diétákkal, lerövidítik az életed!

Vigyázz a szénhidrátszegény diétákkal, lerövidítik az életed!

diétaegészségétkezésétrendfogyásfogyókúraketogénszénhidráttápanyagzsírégetés
0 0

Írta:

A ketogén diétával villámgyorsan fogyhatsz, de akár éveket is veszíthetsz

Ha a ketogén vagy épp a Whole30 diétának hódolsz, az új kutatások eredménye biztosan téged is letaglóz majd. Az alacsony szénhidrátbevitelen alapuló fogyókúrák ugyanis éveket vehetnek el az életedből, a The Lancet Public Health című folyóiratban publikált tanulmány szerint.

Az alacsony szénhidráttartalmú étrend csökkenti a várható élettartamot

Az amerikai kutatás során a több mint 15.000 résztvevőnek egy igen átfogó kérdőívet kellett kitöltenie étrendi szokásaikról. Azt is meg kellett adniuk, hogy pontosan mit és abból mennyit fogyasztottak. Ebből meghatározták napi kalóriabevitelüket, illetve a makrotápanyagok, azaz a szénhidrát, a fehérje és a zsír mennyiségét is.

Kizárólag olyan résztvevőket választottak, akik nem táplálkoztak túl szélsőségesen, azaz nem ettek kevesebbet napi 600 kalóriánál, vagy többet napi 4200-nál. Az alanyokat 25 éven át követték, és azt találták, hogy az az 50 éves nő, aki mérsékelt mennyiségű szénhidrátot vitt be a szervezetébe, azaz napi kalóriabevitelének 50-55%-át fedezte ebből a makrotápanyagból, átlagosan 4 évvel élt tovább, mint azon társa, aki alacsony szénhidráttartalmú étrendet követett. Fontos, hogy már a napi kalóriabevitel 30%-ánál kevesebb szénhidrátfogyasztást ide sorolták, pedig egy átlagos ketogénező ennél jóval kevesebb ch-t fogyaszt.

Azok, akik csak visszaszorították szénhidrátbevitelüket 30-50% közé, „csupán” 2 évet vesztettek életükből. Emiatt a kutatók javaslata alapján, különösen vigyázz a manapság trendi diétákkal, amelyek naponta kizárólag 5-10% szénhidrát bevitelét engedélyezik.

A korrekt tájékoztatás jegyében, a tanulmány szerzői a magas szénhidráttartalmú étrend veszélyeire is figyelmeztetnek. Azok, akik napi kalóriabevitelük minimum 65%-át szénhidrátból fedezték, átlagosan egy évet pazaroltak el életükből.

Természetesen, az is számít, hogy milyen szénhidrátot fogyasztasz, illetve mivel helyettesíted a mellőzött szénhidrátokat. Azok, akik a növényi fehérjéket részesítették előnyben az állati proteinforrásokkal szemben, némileg csökkentették a korai halálozás kockázatát.

23759907 - happy face frying eggs breakfast.

A szénhidrátok száműzése fogyaszt, de veszélyezteti az egészséget

A finomított szénhidrátok, mint a fehér kenyér és a cukorbomba müzlik, bőséges fogyasztása szintén egészségkárosító, hiszen elhízáshoz, 2-es típusú cukorbetegséghez és szívbetegségekhez vezethet. A szénhidrátszegény étrendet folytatók azonban sajnos nemcsak a finomított, de a komplex, jótékony hatású szénhidrátokat is megvonják maguktól. Általában jóval kevesebb gyümölcsöt, zöldséget és teljes kiőrlésű gabonát fogyasztanak, amelyek tele vannak betegségmegelőző fitonutriensekkel, emésztést segítő rostokkal, illetve nélkülözhetetlen vitaminokkal és ásványi anyagokkal is. A ketogén diétát követők például magas szénhidráttartalmúk miatt szinte teljesen száműzik étrendjükből a tápanyagdús gyümölcsöket és zöldségeket, olyan ketogénbarát, feldolgozott húsokkal helyettesítve azokat, mint például a bacon. Természetesen nem minden ketogénező táplálkozik egyformán, de a magas zsír- és a minimális szénhidrátfogyasztás semmiképp nem nevezhető kiegyensúlyozott étrendnek.

A korábbi tapasztalatok, amelyek arról számoltak be, hogy a szénhidrátok drasztikus megvonása gyors súlycsökkentést eredményez, természetesen helytállók, de mostanra hosszútávú hatásainak egy része is ismertté vált.

Összegzés: a mértékletesség legyen a legjobb barátod

Egy átlagos ketogénező napi kalóriabevitelének 5-10%-a szénhidrát, 15-30%-a fehérje és 60-75%-a zsír. A táplálkozástudományi szakértők jelenlegi álláspontja szerint, akkor állítod össze helyesen az étrendedet, ha napi kalóriabeviteled 45-65%-a szénhidrátokból, 10-35%-a fehérjéből és 20-35%-a zsírból származik. Látható tehát, hogy a szénhidrát- és a zsírbevitelben milyen jelentős eltérés mutatkozik. Természetesen ezeket az arányokat is személyre kell szabni, korod, nemed és aktivitási szinted függvényében, azonban azt sose felejtsd el, hogy bár kecsegtető a gyors fogyás, a mérlegen hétről hétre megjelenő alacsonyabb számnál hosszútávon fontosabb az egészség. Természetesen az elhízás sem életbiztosítás, de nem célszerű túlzottan korlátozó és hosszútávon egészségkárosító diétával orvosolni azt.

Fotó: 123RF


További cikkeink a témában

cukoböjtcukor

A cukorböjt csodás hatásai

Írta:
4 órája 0 0

A cukrot teljes egészében kizárni az életünkből szinte lehetetlen. Mert még ha nem is használjuk a konyhánkban ezt az egészségtelen, édes ízesítőt, rengeteg élelmiszer tartalmazza, így szinte észrevétlenül visszük be szervezetünkbe. De mégis érdemes egy próbát tenni, hiszen időnként egy-egy cukorböjt beiktatásának köszönhetően számos jó hatásra számíthatunk.

betegségdiéta

8 sztár, akik túlságosan is lefogytak

Írta: and
tegnap 0 0

Ha meghallod LeAnn Rimes, Angelina Jolie vagy Kate Bosworth nevét, talán – velünk együtt – te is arra gondolsz, hogy ezek a sztárhölgyemények bizony túlzásba vitték a fogyást. Lássuk, kik még azok a hírességek rajtuk kívül, akiknél lehettek időszakok, amikor talán csak vízen, salátán és sovány csirkemellen éltek.

étrend-kiegészítőétrendkiegészítő

Étrend-kiegészítők sport mellé – így válassz

Írta:
3 napja 0 0

Aki nem sportol rendszeresen, illetve versenyszerűen, általában egészségmegőrzés, testformálás, fogyás céljából használ étrend-kiegészítőket. Aki komolyan gondolja az aktív életformát, leginkább sportági vagy egyéni céljainkat megfelelően (pl. izomtömeg-növelés, teljesítményfokozás) alkalmaz kiegészítőket. Ettől függetlenül fontos megjegyezned, hogy a legtöbb készítmény (pl. ízületvédő, antioxidáns-komplexek) nemcsak a teljesítményre van hatással, hanem egészségmegőrzés szempontjából is fontos lehet.