Főoldal > MOZGÁS > Mozgással az alacsony koleszterinszintért

Mozgással az alacsony koleszterinszintért

egészségfogyókúramozgás
0

Írta:

Tapasztalat, hogy egészséges táplálkozással, optimális testtömeggel és sportos életmóddal a kellemetlenségek kiküszöbölhetőek. Koleszterinszint csökkentő tablettákat azoknak írnak fel, akiknél különösen magasak az egészségkárosító vérzsír szintek, vagy akiknek szívkoszorúér problémájuk, netán cukorbetegségük van, tehát több rizikófaktor szerencsétlenül találkozik. Ilyen faktor lehet még a 45 év fölötti életkor és az elhízottság párosulása. A mozgás magában nem bánik […]

Tapasztalat, hogy egészséges táplálkozással, optimális testtömeggel és sportos életmóddal a kellemetlenségek kiküszöbölhetőek. Koleszterinszint csökkentő tablettákat azoknak írnak fel, akiknél különösen magasak az egészségkárosító vérzsír szintek, vagy akiknek szívkoszorúér problémájuk, netán cukorbetegségük van, tehát több rizikófaktor szerencsétlenül találkozik. Ilyen faktor lehet még a 45 év fölötti életkor és az elhízottság párosulása.

A mozgás magában nem bánik el oly könnyedén az összkoleszterinnel, benne a LDL-koleszterinnel, mint ahogyan elbánik a zsírpárnákkal. A rendszeres, gondosan összeállított, megfelelő intenzitású és időtartamú testedzések azonban jelentősen csökkenthetnek egy másik káros vérzsírt, a trigliceridet, és növelni tudják az egészségre jó hatást gyakorló HDL-koleszterinszintet. Mindemellett a sportolás jótékony hatást gyakorol számos enzimatikus folyamatra az izomban és a májban, mely például a koleszterin egy részét így HDL-koleszterinné alakítja.

Amikor az LDL-koleszterin szintje veszélyes magasságokba szökik, az orvos a diéta átszabását és koleszterincsökkentő gyógyszert ír elő. Ha azonban még mozgással is kiegészül a terápia, nagyon gyakran az orvos hamarosan nem csak hogy visszavesz a gyógyszeradagból, de akár annak teljes elhagyását is javasolhatja!

Dönts a mozgás mellett!

Megfelelő mozgással tehát megsokszorozódik a doki által felírt recept gyógyereje. Az alábbi 3 támpontot vedd figyelembe, ha vissza szeretnél térni a 100%-os csapatba:

  • Ha nincs rendjén a koleszterinszinted, először nevezz be egy nyugalmi és egy terheléses EKG-vizsgálatra, hogy megállapíthassák, milyen intenzitású keringésjavító cardioedzésekbe kezdhetsz. Ne félj a terheléstől, csupán egy kis gyaloglásról vagy biciklizésről van szó, az egész mindössze 10 perc.
  • Olyan mozgásformákat válassz, amelyek legalább 20-30 percen át folyamatos terhelést nyújtanak. Ilyen egy aerobikóra – ma már léteznek lassabb lélegzetvételű órák! -, kinti gyaloglás, túrázás változatos terepen, biciklizés. Sose eddz akkora intenzitással, hogy légszomj állapotába juss, erre nincs szükség! Egy 1-10-es skálán – ahol 1 a leggyengébb, 10 a legerősebb terhelést jelenti – mozogj folyamatosan a 4-7-es régióban!
  • Ha komolyan eldöntötted, hogy testmozgással akarod helyrehozni a koleszterinszinted, akkor vedd figyelembe, hogy ehhez hetente kb. 1200-1500 kalóriát kell elégetned testedzéssel. Ezzel az erőbedobással 12-16 hét alatt 10-20 százalékos koleszterinszint csökkenés is elérhető. Ez kb. 6 órányi közepes intenzitású mozgást jelent, a fent leírtak szerint. Gyalogolj dinamikusan, váltogasd a futást és gyaloglást, biciklizz, ússzál! A legjobb, ha vegyes edzést végzel.

Mintaprogram

Fontos a fokozatosság betartása! Jó kezdés a napi 20 perces gyorsgyaloglás, heti 4 alkalommal. 6-8 hét alatt legyen ebből alkalmanként 1 óra, heti 6-7 alkalommal! Gyalogolj hegyes vidéken, a kocogással inkább sík terepen próbálkozz! Egy másik lehetőség, hogy heti 3 alkalommal 50-60 percet gyalogolsz, a másik 3 alkalommal pedig eljársz aerobikozni. A hetedik nap programja lehet valami játékos sport, például a tenisz!

Talán nem is gondolnád, de a koleszterinszint csökkenése mellett a mozgásnak köszönhetően egyéb pozitív változásokat is tapasztalsz: jobb közérzet, kevesebb idegesség, csökkent vérnyomásértékek, jobb alvás, általában javuló egészségérzet, kiegyensúlyozottság! Talán nem hiszed, de nem kell hozzá 2 hónap, és máris sport-függő leszel.
Ha egyszer rákapsz a mozgásra, soha nem tudsz majd leszokni róla!

Cikkünk szerzője a Fitnet alapító főszerkesztője.


További cikkeink a témában

BiotechUSAOczella Eszter

20 perc otthoni edzés a kerek popsiért

Írta:
0

Az alakformálás ősszel sem állhat meg, a feszes és kerek popsi egész évben divatos. Bármilyen formában is vagy, egészen biztos, hogy neked is jól jön majd Oczella Eszter, a BioTechUSA profi fitneszversenyzőjének 20 perces, kezdőknek ajánlott popsiformáló videós edzése, amit felszerelés nélkül, otthon is rendszeresen végezhetsz és akár már 4 hét alatt látványos változásokat érhetsz el. (X)

Kövess Facebook-on!
X