Főoldal > MOZGÁS > Hatékony mozgásformák hátfájás ellen

Hatékony mozgásformák hátfájás ellen

egészséghátfájásmozgásterápiasport
0

Írta: and

Mi okozhatja a problémákat? – Izomgyengeség: A hátfájás leggyakoribb és legkézenfekvőbb oka. A gerincoszlopot alátámasztó izmokat általában nem használjuk eleget, így gondot kell fordítanunk a megerősítésükre. Kis odafigyeléssel megelőzhetők az olyan komoly betegségek, mint például a gerincsérv.– Gerincferdülés, lúdtalp: Ha nem veszünk róluk tudomást, komoly fájdalmakkal járhatnak. A „mozgásterápia” megkezdése előtt azonban szakorvosi konzultáció javasolt. […]

Mi okozhatja a problémákat?

– Izomgyengeség: A hátfájás leggyakoribb és legkézenfekvőbb oka. A gerincoszlopot alátámasztó izmokat általában nem használjuk eleget, így gondot kell fordítanunk a megerősítésükre. Kis odafigyeléssel megelőzhetők az olyan komoly betegségek, mint például a gerincsérv.
– Gerincferdülés, lúdtalp: Ha nem veszünk róluk tudomást, komoly fájdalmakkal járhatnak. A „mozgásterápia” megkezdése előtt azonban szakorvosi konzultáció javasolt.
– Krónikus betegségek (gerincsérv, lumbágó, kopások): Mindenképpen orvoshoz kell fordulni, és csak az ajánlásának megfelelő testmozgást javasolt választani. A nem megfelelően végzett gyakorlatok többet ártanak, mint használnak!
– Lelki eredetű fájdalmak: A holisztikus szemlélet szerint a stressz, a tartósan feszült élethelyzetek, a mély lelki problémák mind-mind okozhatnak hátfájást. Különösen jellemző a vállakban jelentkező fájdalom, amely a túlságosan nagy terhek cipelését is szimbolizálja. A testmozgás nemcsak testi szinten hat, hanem remek feszültségoldó és lazító hatású is.

0024643_1.jpg ()

Mozdulj!

Pilates: Elsősorban ízületkímélő hatása miatt ajánlott, és nemcsak hatékony, de biztonságos megoldás is mozgásszervi betegségek esetén. Segít a törzsizomzat megerősítésében, ezáltal enyhíti a kialakult panaszokat és megelőzésként is kiváló. A pilates edzések leghatékonyabb formája a személyi edzés, ilyenkor az oktató az egyéni igényeknek megfelelően állítja össze a gyakorlatsorokat. A talajon végzett mozdulatsorok mellett a speciális pilates-gépeken kivitelezett gyakorlatok is részei a foglalkozásoknak. A rendszeres edzésekkel korrigálhatóak a rossz tartásból adódó problémák, felgyorsítható a sérülések utáni gyógyulás, és elérhető a fájdalommentes élet.
– Gerincjóga: Különösen hatásos a rossz tartásból adódó elváltozások gyógyítására, ami a mozgásszervi problémák megszűnésének egyik legfontosabb feltétele. Visszaadja a testnek a szabad mozgás képességét, hajlékonyabbá teszi a gerincet, erősíti a hátizomzatot. Szerepe inkább a megelőzés, de hatékony a rekreáció területén is. Harmonikusan erősíti és nyújtja az izomzatot, a precíz gyakorlatokkal biztonságosan edzhető a test, és közben a lélek is gyógyul.
– Úszás: A legklasszikusabb mozgásforma hátfájás ellen. Az viszont egyáltalán nem mellékes, milyen úszásnemet választunk. A mellúszásnál például fennáll a veszélye, hogy rosszul tartjuk a nyakunkat, emiatt általában a szakértők nem javasolják. A hátúszás ezzel szemben hatékonyan alkalmazható gerincproblémák esetén is. A víz már önmagában is ideális közeg a mozgásra, hiszen a vízben a gerincoszlopra és az ízületekre nehezedő nyomás gyakorlatilag megszűnik.
– Aquafitnesz: Eredetileg gyógyászati, rehabilitációs célokra szánták, így kíméletes formája a testedzésnek. Hatékony megoldást nyújt a hátproblémákra, hiszen anélkül erősíti az izmokat, hogy a gerincet vagy az ízületeket terhelné. A víz felhajtóerejének és sűrűségének köszönhetően a medencében történő munka komoly erőfeszítést kíván, ráadásul a víznyomásnak enyhe masszírozó hatása is van. Különösen ajánlott túlsúly esetén.
– Gerinctorna: Célirányos módszer, melyet kimondottan a gerincproblémák megelőzésére, valamint rekreációs célokra fejlesztettek ki. A gyakorlatok lényege a nyújtás, az erősítés és a lazítás. Segít a rossz testtartás helyreállításában, csökkenti a mozgásszervi betegségek kialakulásának valószínűségét, fokozza a hajlékonyságot, oldja a stresszt.  A gerinc mozgékonyságának javulásával felélénkül a vérkeringés, melynek köszönhetően enyhülnek a nyak-, a hát- és a deréktáji fájdalmak. A túlterhelt, állandóan feszült állapotban lévő izomcsoportok nyújtásával, lazításával, a kevésbé terhelt izmok erősítésével helyreállítható az elveszett egyensúly.
– NIA (Neuromuscular Integrative Action): Olyan holisztikus fitneszirányzat, amely ötvözi a keleti harcművészetekből, a nyugati táncstílusokból, az egyes terápiás irányzatokból átvett elemeket, valamint az ősi jógapozíciókat. Gyakorlása jó hatással van az ülő életmódból adódó izomgyengeségre, erősíti az izmokat, növeli a rugalmasságot és a hajlékonyságot, de a lelki eredetű fájdalmat is gyógyítja, mivel segíti az ellazulást. A gyakorlatok három különböző intenzitási szinten végezhetőek. A foglalkozások végén nyújtógyakorlatok segítségével megszabadulhatunk a hát izmaiban felgyülemlett feszültségektől.

A témáról bővebben a Wellness magazin áprilisi számában olvashatsz!

 


További cikkeink a témában

BiotechUSAOczella Eszter

20 perc otthoni edzés a kerek popsiért

Írta:
0

Az alakformálás ősszel sem állhat meg, a feszes és kerek popsi egész évben divatos. Bármilyen formában is vagy, egészen biztos, hogy neked is jól jön majd Oczella Eszter, a BioTechUSA profi fitneszversenyzőjének 20 perces, kezdőknek ajánlott popsiformáló videós edzése, amit felszerelés nélkül, otthon is rendszeresen végezhetsz és akár már 4 hét alatt látványos változásokat érhetsz el. (X)

Kövess Facebook-on!
X