Főoldal > MOZGÁS > Jó-e a sport a térdízületeknek?

Jó-e a sport a térdízületeknek?

fájdalomtérd
0

Írta:

Dr. Dobos Márta holisztikus szemléletű ortopéd orvos a mozgás optimális szintjéről és a már

Dr. Dobos Márta holisztikus szemléletű ortopéd orvos a mozgás optimális szintjéről és a már kialakult fájdalmak csillapításáról beszélt.

Az intenzív sport és a tétlenség is árthat

A Radiological Society of North America megállapítása szerint sem a passzivitás, sem a túlzásba vitt sport nem használ a térdízületeknek. Ezt a problémát pedig érdemes komolyan venni, hiszen ma Amerikában minden második, 85 éves korú személynek csontízületi gyulladása van a térdében. Becslések szerint pedig 2030-ra a 18 éven felüli amerikaiak közül 67 millióan kapnak majd porckopásról szóló diagnózist.    

A University of California in San Francisco legújabb kutatása a korábbiakkal ellentétben nem csak arra fókuszált, hogy a fizikai aktivitás hogyan járul hozzá a térdízületek kopásához. A kutatók 250, 45-60 év közti személyt követtek nyomon négy éven keresztül. A résztvevőknél kétévente MRI-vizsgálatokkal ellenőrizték a térd porcainak korai elváltozásait és kérdőíves beszámolók is születtek a szubjektív tünetekről. Érdekes módon, nem csak az intenzív sporttevékenységet végzők, például a futók térdízületei voltak jobban megviselve, de a legkevésbé mozgóké is. Tehát létezik a mozgásnak egy olyan optimális szintje, ami éppen védi a porcokat. 

terd2.jpg ()

Hajlamosító tényezők

Ez az eredmény természetesen további kutatásokra sarkall, amelyek célja, hogy pontosan meghatározhatóak legyenek azok a sportok, illetve azok az aktivitási szintek, amelyek hozzájárulnak a térdízületek és porcok egészségéhez. 

– Különösen azoknak lehet hasznos megtalálni az optimális aktivitást, akiknél nagyobb a kockázata a csontízületi gyulladásnak, vagyis osteoarthritisnek. Hajlamosító tényező lehet az elhízás, a korábbi térdsérülés vagy műtét, illetve a családban halmozódó térdproblémák. Mindenképpen fontos teendő a testsúly rendezése – ezzel már eleve kevesebb teher jut a térdekre -, és a megterhelő sportok, például futás vagy tenisz kiváltása. Az érintetteknél sokkal jobban beválhat a tempós séta és az úszás – hangsúlyozza dr. Dobos Márta.

A fájdalom csökkenthető

– Természetesen a már kialakult kopás fájdalommal járhat, amely jelentősen befolyásolja az életminőséget – folytatja dr. Dobos Márta. – Ilyen esetekben remekül beválhat a lökéshullámterápia, amely beindítja a test öngyógyító mechanizmusait, élénkíti a vérkeringést és az anyagcserét. Ezáltal a kezelések nem csak a fájdalmat csökkentik, de a valódi okot szüntetik meg a sérült szövetek fokozatos regenerálásával.

Maga a kezelés úgy történik, hogy az orvos egy gél felvitele után a megfelelő kezelőfejjel a kijelölt helyre juttat egy nagy energiájú hullámot. A betegek nagy része már az első kezelés után is jelentős fájdalomcsökkenésről, vagy akár a teljes fájdalommentességről számol be, miközben a kiváltó ok maga is gyógyul. Elképzelhető persze, hogy 2-4 kezelés hozza meg a kívánt eredményt. A kezelés óriási előnye, hogy nem igényel gyógyszeres támogatást, kivételesen hatékony alternatívája lehet a konzervatív gyógymódoknak és kockázatmentes. Ráadásul csupán minimális mellékhatásokkal lehet számolni, mint egy kis kipirosodás, duzzanat, bizsergő érzés.

Fotó: Profimedia – Red Dot


További cikkeink a témában

turmixzsírégetés

Top 3 zsírégető turmix edzéshez

Írta:
11 napja 0

A mesterséges turmixokat igazi csodaszernek tartjuk, fogyaszt, vagy épp izmot épít, ráadásul nem macerás, csak fel kell oldani egy kis vízben vagy tejben, és már fogyasztható is. Azonban sokkal egészségesebb italt készíthetünk magunknak pár perc alatt, csak némi hozzávaló és egy botmixer kell hozzá.

Kövess Facebook-on!
X