Főoldal > MOZGÁS > Üsd ki a rosszkedvet! – Sporttal a depresszió ellen

Üsd ki a rosszkedvet! – Sporttal a depresszió ellen

edzésegészségfitneszmozgás
0 0

Írta: and

Böjtölj és méregteleníts okosan és hatékonyan! Néha levertnek érzed magad, vagy egyszerűen

Böjtölj és méregteleníts okosan és hatékonyan!

Néha levertnek érzed magad, vagy egyszerűen nehéz, stresszes időszakon mész keresztül? Esetleg hosszabb ideje komolyabb lelki problémákkal küzdesz? Ideje aktivizálnod magad! A sport ugyanis pozitív hatással van hangulatodra és közérzetedre. A mozgás a klinikai depresszió kezelésében is nagy segítség: a sport úgy hat szervezetünkre, mint egy erős antidepresszáns tabletta – káros mellékhatások nélkül. Ezt a tényt már számos kutatás is alátámasztja, így a sport pozitív pszichológiai hatásaira tudományos bizonyíték is van.

A mozgás boldogít

Már évtizedekkel ezelőtt megfigyelték, hogy a rendszeresen sportolók körében sokkal kisebb arányban fordul elő depresszió, mint kevésbé aktív társaiknál. Az 1970-es években pedig kutatások is igazolták, hogy a sportolás segít leküzdeni a depressziót. Ennek oka, hogy edzés közben szervezetünk úgynevezett boldogsághormonokat szabadít fel: endorfint és dopamint. Nevükből is következik, ezeknek a vegyületeknek köszönhetően boldognak, gondtalannak érezzük magunkat edzés után.

Kardióval a stressz ellen

A legújabb megfigyelések kimutatták azt is, hogy a testedzés is bizonyos stresszt jelent a szervezetnek. Ez azonban nem káros, mivel ennek hatására az agy antistressz hormonokat termel (noradrenalint és szerotonint). A boldogság- és antistresszhormonok együttesen segítenek leküzdeni a szervezet számára megerőltető edzés (főként aerob típusú mozgásformák) fájdalmát, elnyomják a fáradtság és kimerültség érzését, mellékhatásként pedig nyugodtnak és kiegyensúlyozottnak érezzük magunkat.

edzes2.jpg ()Kiút a depresszióból

A sport nemcsak kémiai-biológia szinten segít abban, hogy leküzd a stresszt és depressziót. Fontos, hogy olyan sportot válassz, ami örömöt okoz, szívesen űzöd, ezért nem kényszerként gondolsz majd rá, hanem mindennapjaid egy kellemes része lesz. Érdemes rövidtávú célokat kitűznöd magad elé: mondjuk, hogy lefutsz 10 kilométert vagy teljesítesz egy amatőr versenyt. Lépésről lépésre haladj, így rengeteg sikerélményben lesz részed, ami erősíti önbizalmadat és önmegbecsülésedet, emellett garantáltan jókedvre derít! Ezáltal pedig az élet más területeihez is bátrabban és bizakodóbban állsz majd hozzá. Plusz hatásként az alakod is formálódik, ami szintén pozitívan hat az önképre.

Csoportban könnyebb

Azokkal, akik súlyosabb lelki válságot élnek meg vagy hosszú ideje depresszióban szenvednek, gyakran megesik, hogy szépen lassan leépülnek társas kapcsolataik. Márpedig az ember társas lény, szükségünk van a baráti-családi kapcsolatokra. A sport remek lehetőség, hogy új ismerősöket, barátokat szerezz. Ha először félsz újra közel engedni magadhoz embereket, akkor udvariasan mondd el ezt a társaidnak, hidd el, meg fogják érteni. De a közös sikerek, célok úgyis hamar összekovácsolják a csapatot. Még az is lehet, hogy olyan emberekkel találkozol, akik szintén lelki okokból kezdtek sportolni, így egymást is motiválhatjátok. Szinte észre sem veszed majd, és kimozdulsz a depressziós holtpontról.

Fotó: Pinterest


További cikkeink a témában

edzésfutás

Így étkezz helyesen futás előtt

Írta:
4 napja 0 0

A kiegyensúlyozott étrend mellett manapság népszerű téma a sporttáplálkozás. Bár ez is az egészséges étkezés alappillérein nyugszik, az egyéni, sportági célok, valamint a fokozott energialeadás miatt a sportolói étrend bizonyos fokig eltér az átlagember táplálkozástól.