Főoldal > MOZGÁS > Érdemes edzeni, ha meg vagy fázva?

Érdemes edzeni, ha meg vagy fázva?

megfázásmozgásnáthasport
0

Írta:

Íme, a nagy dilemma: a pihenésre, vagy inkább az izzadásra voksoljunk?

Ha ledönt minket a lábunkról az influenza, akkor egyértelmű, hogy ki kell hagynunk az edzéseket, amíg meg nem gyógyulunk. De mi a helyzet, ha épp csak folyik az orrunk, vagy kicsit kapar a torkunk? Természetes, hogy ilyenkor nem tudjuk a legjobb formánkat hozni, de valljuk be, mégsem szívesen hagyjuk ki a mozgást. De vajon jól tesszük?

Szabad-e edzeni megfázáskor?

A szakértők szerint ezt a legkönnyebben úgy dönthetjük el, ha bevetjük az úgynevezett nyakszabályt. Azaz, csak akkor edzünk, ha panaszaink a nyak felett jelentkeznek, ha pedig a nyak alatt, akkor egyértelműen bölcsebb, ha kihagyjuk pár napra a testmozgást. Tehát, ha csak az orrunk folyik, vagy el van dugulva, nyugodtan vehetjük az edzőterem felé az irányt, akárcsak akkor, ha csupán a torkunk fáj. Amennyiben köhögünk, nehezen kapunk levegőt, izomfájdalmaink vagy hörghurutunk van, maradjunk inkább otthon.

Általánosságban az edzések erősítik az immunrendszert, de nagyon fontos figyelni a testünk jelzéseire. Ha például a nátha mellett kínzó fejfájás is jelentkezik, semmiképp se erőltessük a testmozgást.

Van-e különbség az egyes mozgásformák között?

Az, hogy a fenti nyakszabály szerint nyugodtan edzhetünk, még nem jelenti azt, hogy bármilyen intenzitású mozgásformát választhatunk. Megfázás esetén nem célszerű kemény edzésekkel tovább terhelni a szervezetünket. Ilyenkor ugyanis az elsődleges célja az, hogy megküzdjön a gyulladással vagy épp a fertőzéssel. A kardió edzéseket semmiképp se vegyük olyan intenzívre és hosszúra, mint szoktunk. Egy könnyed, 20 perces kocogás beiktatása bőven elegendő. Az erősítő edzések pedig komoly kihívást jelenthetnek, hiszen ilyenkor sokkal fáradékonyabbak vagyunk. Vegyünk vissza a súlyokból, ne most akarjuk megdönteni a saját rekordunkat. Bármilyen mozgásformát is választunk, a lényeg tehát, hogy ne toljuk túl. A túl intenzív vagy kemény edzés ugyanis hátráltathatja gyógyulásunkat.

Hol sportoljunk?

Megfázásnál teljesen mindegy, hogy a szabadtéri vagy a termi edzéseket részesítjük inkább előnyben. Ám, ha allergia okozza a megfázásszerű tüneteket, kerüljük a szabadban történő testmozgást.

Összegzés

Mindig a nyakszabály alapján döntsük el, hogy célszerű-e a megfázással edzenünk. Ha a tünetekhez láz, hányinger, krónikus fáradtság vagy általános izomfájdalom társul, hagyjuk ki inkább a testmozgást! Ha elmegyünk edzeni, de utána súlyosbodnak a tüneteink, feltétlenül iktassunk be 4-5 nap pihenőt. Azonban is előfordulhat, hogy az izzasztó mozgás után jobban érezzük magunkat. Amennyiben a szabadban edzünk, mindig az aktuális időjárásnak megfelelően öltözzünk fel, hogy ne fázzunk még jobban rá a betegségünkre.

Fotó: 123RF


További cikkeink a témában

BiotechUSAOczella Eszter

20 perc otthoni edzés a kerek popsiért

Írta:
0

Az alakformálás ősszel sem állhat meg, a feszes és kerek popsi egész évben divatos. Bármilyen formában is vagy, egészen biztos, hogy neked is jól jön majd Oczella Eszter, a BioTechUSA profi fitneszversenyzőjének 20 perces, kezdőknek ajánlott popsiformáló videós edzése, amit felszerelés nélkül, otthon is rendszeresen végezhetsz és akár már 4 hét alatt látványos változásokat érhetsz el. (X)

Kövess Facebook-on!
X