Főoldal > EGÉSZSÉG > Ha asztmás vagy, ezeket az ételeket kerüld!

Ha asztmás vagy, ezeket az ételeket kerüld!

allergiaasztmabetegségételhalmogyorónehézlégzésszójatejterméktojás
0 0

Írta:

Mivel az asztma nem az emésztőrendszert érinti, az asztmások nem szoktak diétázni. Ám vannak olyan ételek, amik fokozhatják az asztmás tünetek súlyosságát, így jobb elkerülni őket.

Tejtermékek

Sajt, tej, vaj, fagylalt, joghurt – azon tejtermékek listája, melyet az asztmás betegek szervezete nem tud rendesen megemészteni. Szerencsére ma már bármelyiket helyettesíthetjük tejmentesen is. A tej helyett próbáld ki a magtejeket, kókusztejet, készítsd el a saját, házi készítésű jégkrémed, turmixod.

Szója

Csodálkoztál, hogy az előbbi felsorolásban miért nem szerepel a szójatej tejhelyettesítőként? Azért, mert asztmások számára szintén nem javasolt a fogyasztása. Talán mondanom sem kell, hogy az olyan ételeket is érdemes elkerülnöd, mint a szójabab, tofu és szójaolaj.

Tojás

Néha már a tojás sütése közben érzett illat is elég egy asztmás roham beindításához. Amikor vásárolsz, nagyon fontos, hogy elolvasd az összetevőket, mert tojás nagyon sok mindenben van, nem is gondolnád mikben. Ha vendégségbe mész, nyugodtan kérdezd meg, miben van tojás.

Broken egg and egg on the table, Image: 260058718, License: Royalty-free, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Profimedia, Wavebreak

Gabona/glutén

A glutén a gabonákban található fehérje egyik típusa, melyről már megállapították, hogy asztmás rohamokat válthat ki, illetve nehéz légzést is okozhat. Ha a gluténtartalmú gabonafélék fogyasztása ront az állapotodon, érdemes megpróbálkoznod a glutén elhagyásával.

Szulfátok

Egyes konzerválószerekről már bebizonyosodott, hogy asztmás rohamhoz vezetnek, ilyenek például a szulfátok. Ez a tartósító gyakran kerül konzervekbe, pácolt húsokhoz. Ezért is nagyon fontos, hogy elolvasd a címkét vásárlás közben, ugyanis a szulfát akár olyan termékekben is található, amilyen a bor, szárított gyümölcsök és zöldségek.

Hal

A hal nagyon egészséges, de nem biztos, hogy jót tesz, ha asztmás vagy. Tonhal, lazac, tőkehal és egyéb halfajták ismertek asztmás rohamok kiváltásáról. Sajnos azt kell javasolnunk, a legjobb, ha a rákféléket is elkerülöd. Megint csak figyelj az összetevőkre, mert például sok salátaöntetbe hajolajat tesznek.

Mogyoró

A lista nem lenne teljes a mogyoró nélkül. Itt megint az a helyzet, hogy nem csak magát a mogyorót nem szabad megenned, de mogyoróolajat, mogyoróvajat sem. Sokszor használják a mogyorót fűszerként, erre is figyelj oda. Ha étteremben eszel, kérj egy listát az ételek összetevőiről, akkor lehetsz a legbiztosabb abban, hogy semmi olyat nem eszel, ami árt neked.

Csonthéjas magvak

A már említett, leggyakrabban allergizáló mogyoró mellett gyakorlatilag bármilyen más mag asztmás rohamot válthat ki, ezért a legjobb, ha ezeket is próbálod hanyagolni. Dió, mandula, brazil dió, pekándió, fenyőmag, kesudió – ezeket mind kerülnöd kéne. Figyelj oda a csokiválasztásnál is, hiszen abba is kerülhetnek ilyen magvak.

Fotó: Profimedia – Red Dot


További cikkeink a témában