Főoldal > ÉV EDZŐJE > Reggel vagy este? Mikor a legjobb edzeni?

Reggel vagy este? Mikor a legjobb edzeni?

alakformálásedzésesti edzésfitneszfogyásizomerősítéskardioedzésmozgásreggeli edzéssporttestedzéstestmozgáswellness
0 0

Írta:

Kérdés: Mikor van az az időpont, amikor a leghatékonyabb az edzés? Válasz: A legjobb idő a testmozgásra a nap azon része, melyet a legjobbnak érzel.

Számos tanulmány kutatta már mind a reggeli, mind a délutáni/esti edzések hatékonyságát. Mindenek megvan az előnye és hátránya. Leginkább azt mondhatjuk, mindenkinél a saját életritmusa és beállítottsága szabja meg, hogy mikor jó edzeni. Válassz egy időpontot, amikor könnyebben be tudod tartani az edzést és rendszeresítsd! Mutatjuk, hogy miért!

Segít megtalálni a saját ritmusod

Igazi csoda, hogy néhány ember milyen korán képes felkelni, míg mások inkább az esti órákban “élnek” igazán.  Nehéz, ha nem a belső órád vagy a cirkadián ritmusod szerint végzed a dolgaid. A cirkadián ritmus a napi menete az alvás és ébrenlét ciklusának. Ez az a ritmus, mely szabályozza a mentális, fizikai és viselkedésbeli változásokat a nap 24 órájában. A testhőmérsékletet, az emésztést és néhány mentális működést is erősen befolyásolja a belső órád. Ezek a ritmusok adják meg számodra, hogy mikor vagy aktív és mikor pihensz. Néhány környezeti hatás azonban hatással lehet a cirkadián ritmusosodra: sötétség-világosság, a környezet hőmérséklete, ébresztőóra, az időre beiktatott étkezések. A belső órád segít eldönteni, hogy mikor eddz, mert akkor érzed jobban magad.

50876100 - strong sporty woman flipping tyre

Ha inkább reggeli pacsirta vagy…

Nincs min gondolkodni: délelőtt eddz! Jó hír, a kutatások szerint azok, akik reggel edzenek inkább, könnyebben tartják a jó szokásaikat. Ők ugyanis elvégzik az edzést, mielőtt bármi közbejöhetne. A reggel edző emberek jobban gazdálkodnak később az idejükkel és energikusabbak a nap további részében. Ha reggel edzel, biztos lehetsz benne, hogy a tested kap egy extra adag ébresztőt, az izmaid felébrednek, a testhőd megemelkedik. Néhány ember nem szeret reggel edzeni, mert fáradtabbnak, erőtlenebbnek és szédülnek, amikor üres gyomorral mozognak. Ha ez veled is meg szokott történni, próbálj meg valami keveset enni: banánt vagy alacsony zsírtartalmú joghurtot.

Ha inkább éjjeli bagoly vagy…

A délután vagy este végzett edzés lehet a legjobb neked. Az ilyen emberek a délutáni vagy esti edzést sokkal hatékonyabbnak érzik és a napi stresszt le tudják vezetni. Azonban a reggeli edzésen nem érzik jól magukat, mert az izmaik még nem nyúltak ki és a vércukor-szintjük is alacsony. A délutáni edzés hatékonyabb lehet, mert nem vagy már félálomban, az izmaid is rugalmasabbak és a testhőmérsékleted normális. Ha este vagy délután szeretsz edzeni, arra kell figyelned, hogy mit eszel, mert fenn kell tartanod az energiaszinted a nap folyamán ahhoz, hogy sikeresen tudsz mozogni.

Bármilyen okból mozogsz, fogyni szeretnél, stresszt levezetni, egészségesebben élni, a fontos az, hogy következetes légy! Azt az időpontot válaszd az edzésre, ami neked a legjobb: hajnal, reggel, délután, este. A szervezeted megszokja a választott időpontot és ehhez igazítja az alvási szokásaid, az anyagcseréd, és mindent lehetővé tesz ahhoz, hogy elkezd a mozgást.


További cikkeink a témában