Főoldal > DIÉTA > 5 ok, hogy több céklát együnk

5 ok, hogy több céklát együnk

antioxidánscékladiétaegészségfogyásméregtelenítésvitaminzöldség
0

Írta:

A cékla bár nem számít superfood-nak, egyike a legegészségesebb ételeknek. Jótékony hatással van szívünkre, agyunkra és izmainkra is.

A legtöbb háztartásban szinte kizárólag savanyúságként kerül asztalra, pedig az élénkpiros zöldség felhasználhatósága igen sokrétű. A salátákat, a grillezett zöldségköreteket, a smoothie-kat, a muffinokat, a chipseket, illetve a leveseket is színpompássá és tápanyagdússá varázsolja. Édeskés íze miatt még azokat is könnyen meggyőzheti, akik nem túlságosan zöldségrajongók. Ráadásul remekül beilleszthető bármilyen fogyókúrába, hiszen 100 g csupán 43 kalóriát és 5,9 g szénhidrátot tartalmaz, ugyanakkor 2,8 g rostot. Íme, 5 nyomós érv, amiért garantáltan célszerű megbarátkozni a céklával.

Csökkenti a vérnyomást

Minden negyedik felnőttnek magas a vérnyomása hazánkban; a WHO, Egészségügyi Világszervezet adatai szerint pedig a világ lakosságának 13%-a hal meg hipertónia következtében. Egy brit vizsgálat szerint a céklalé nitráttartalma miatt hatékonyan képes csökkenteni a vérnyomást. A kutatás során 64 magas vérnyomással küzdő páciens értékeit mérték egy hónapon keresztül, és azt találták, hogy azoknak, akik naponta 2,5 dl céklalevet ittak meg, jelentősen csökkent a vérnyomásuk. Egy másik tanulmány szerint rendszeres fogyasztásával már két hét alatt átütő eredményeket lehet elérni mind a vérnyomás-, mind a gyulladás csökkentésében. Megéri tehát bevetni ezt az olcsó és könnyen elérhető természetes gyógymódot.

Lendületet ad az edzéshez

Mivel a nitrogén-monoxid kitágítja a vérereket, ezáltal nemcsak a vérnyomást csökkenti, de több oxigént is juttat az izmokba. Érdemes tehát a céklát az edzésekhez is segítségül hívni, mivel jelentősen javítja az állóképességet. Egy tavalyi spanyol kutatás során azt találták, hogy azok az atléták, akik céklalevet ittak, sokkal jobban felgyorsultak. A legjobb hatás érdekében edzés előtt egy-másfél órával fogyasszuk el.

70154117 - vegetable soup - red borsch  in a white bowl on a rustic wooden background, clouse up. healthy beetroot soup, vegetarian food. delicious beet soup with sour cream.

Serkenti az agyműködést

Azáltal, hogy oxigént juttat az izmokba, extra oxigén kerül az agyba is. Ha szeretnénk, hogy gyorsabban forogjon az agyunk, a mesterséges pörgetők és energiaitalok helyett megéri céklát fogyasztani. Amennyiben túl markánsnak találjuk a céklalé ízét, rakjuk smoothie-ba.

Gondoskodik a jó emésztésről

Egy adag (egy csészényi) cékla 3,5 g rostot tartalmaz, amelynek nagy része oldhatatlan rost, amit a „természet hashajtójaként” is neveznek. Eltávolítja a salakanyagokat a szervezetből, tisztítja a beleket és rendszeressé teszi a székletet. Emellett az aranyeret is képes megelőzni, amellyel gyakran küzdenek azok, akiknek krónikus székrekedésük van, vagy túl kevés rostot tartalmaz a diétájuk.

Tele van antioxidánssal

Élénk vöröses színét a benne található betalainoknak köszönheti, amelyek antioxidáns hatással bírnak. A betalainok erősebb antioxidánsok, mint a C-vitamin, derült ki a kutatások során. Hatékonyan támogatják szervezetünk optimális működését, illetve természetes méregtelenítő folyamatait. Kemoterápián átesetteknek kifejezetten javasolják a cékla rendszeres fogyasztását. A vizelet pirosasra, rózsaszínesre színezheti, ám ettől nem kell megijedni.

Fotó: 123RF


További cikkeink a témában

diétaéhség

6 étel, amitől csak éhesebb leszel

Írta:
0

Jobb esetben csak akkor eszünk, ha éhesek vagyunk, ám ekkor sem mindegy, hogy mennyire telítő ételt választunk. Vannak olyan táplálékok, amelyekből pár falat is elég ahhoz, hogy tele legyünk, míg más étkezések után egy órával később már korog a gyomrunk.

Kövess Facebook-on!
X