Főoldal > MOZGÁS > Detre Diána szörfös: „Nincs tengerünk, de nem lehetetlen az Olimpiai arany”

Detre Diána szörfös: „Nincs tengerünk, de nem lehetetlen az Olimpiai arany”

Detre Diánaolimpiaszörf
0

Írta: and

A 28 éves sportolónő aránylag későn, 16 évesen kezdte a szörföt. Ötszörös magyar bajnok lett, majd kijutott a 2008-as Olimpiára, ahol 22. helyen zárt. 2010-ben 16.-ként jegyezték a világranglistán. Hogyan készül fel egy szörfös, tenger és állandó jó idő nélkül a versenyekre? Nyilván ez egy komoly hátrány, hiszen másokkal ellentétben nekem nincs lehetőségem az év […]

A 28 éves sportolónő aránylag későn, 16 évesen kezdte a szörföt. Ötszörös magyar bajnok lett, majd kijutott a 2008-as Olimpiára, ahol 22. helyen zárt. 2010-ben 16.-ként jegyezték a világranglistán.

Hogyan készül fel egy szörfös, tenger és állandó jó idő nélkül a versenyekre?

Nyilván ez egy komoly hátrány, hiszen másokkal ellentétben nekem nincs lehetőségem az év 365 napjában vízen lenni, a balatoni felkészülés csak időszakos. Ugyanakkor ez a nehézség még inkább motivál, erőt ad, főleg amikor azt látom, hogy igenis meg tudok másokat verni, akiknek ilyen szempontból jobbak a körülményei.  Én legtöbbet külföldön készülök, és emellett komoly konditermes, erőnléti edzéseken veszek részt.

Ilyenkor milyen gyakorlatokat végzel?

Most váltottam egy új típusú edzésprogramra, ami Amerikából indult, de egyre jobban elterjed Európában is: CrossFit a neve, ami egy nagyon magas intenzitású módszer. Tulajdonképpen a súlyemelés alapgyakorlatait végzem, 30 kg feletti súlyzókkal dolgozom, kitartásokat csinálok, ezt futással, ugrókötelezéssel variálom, ami fejleszti az állóképességet. Szörfösként nagyon fontos, hogy vállban erős legyek, ezért a húzódzkodás sosem marad ki. Egy edzés során ezeket kombináljuk, ettől pörgős, változatos, és egyben nagyon megterhelő a program, így napi 2 óránál több nem fér bele.

Az Olimpiáig még lesz versenyed?

Igen, egy elég sűrű időszak következik, ugyanis áprilisig még Európa bajnokság és Világbajnokság is lesz. Szinte egyhuzamban külföldön leszek, próbálok minél többet vízen lenni, hiszen igazán ott tudom az esetleges hiányosságaimat fejleszteni.

Milyen hellyel lennél elégedett az Olimpián?

Természetesen minden sportoló álma, így az enyém is, hogy egy csillogó éremmel a nyakamban hallgathassam a himnuszt, de ha az első tízbe, esetleg pontszerző helyre bekerülök, akkor már nagyon elégedett leszek. Ha nem, akkor sem fogok elkeseredni, főleg ha tudom: úgy álltam a rajthoz, hogy mindent megtettem. Hatalmas kihívás, főleg a már említett ok miatt, hogy nekünk nincs tengerünk, de már volt rá példa, hogy így ért valaki a csúcsra. 2000-ben egy osztrák fiatalember nyerte meg az Olimpiát, tehát szorgalommal és kitartással nincs lehetetlen (mosolyog).

Van valamilyen súly megkötés ebben a sportágban?

Nincs, mindenki maga döntheti el, hogy milyen testsúllyal képes versenyezni. Az optimális úgy 60 kg körül van, szerencsére ezt nem nehéz megtartanom, így nem kell diétákkal sanyargatnom magam. Ugyanakkor pici korom óta igen tudatosan étkezem, mivel mindig sportoltam. Fontos, hogy jó alapanyagokat vigyek be, ez is hozzásegít a maximális sportteljesítményhez. Nem eszem gyorséttermekben, és a cukros italok, valamint a zsíros ételek is távol állnak tőlem. Arra figyelek, hogy megfelelő legyen a szénhidrát és fehérje bevitel, hiszen abból épülök. Mindez nem esik nehezemre, főleg amikor érzem, hogy javul a teljesítményem, ami többek közt ennek köszönhető.

detredia2.jpg ()

Ha valaki kedvet kap ehhez a sporthoz, milyen fizikai adottságokkal kell rendelkeznie?

Amennyiben csak alapszinten, hobbiként szeretne szörfözni, akkor elég ha tud úszni, és szereti a vizet (mosolyog). Ha már komolyabban űzné, akkor jó, ha tud korcsolyázni, síelni, mert ezek is az egyensúlyérzékre épülnek. Sokan azt hiszik, hogy ez egy könnyű mozgás, pedig itt bizony az egész test igénybe van véve. De azért nem ördöngösség, bárki elsajátíthatja. Szerintem az egyik legfantasztikusabb sportág, hiszen kint vagyunk a vízen, ahol a természet legvadabb erőinek megszelídítésével jutunk el a szörftudományig.

Folyton vízben, és napon vagy. Mennyire foglalkozol a bőröd védelmével?

Valóban elég sok káros hatás éri a bőrömet, ezért nagyon kell vigyáznom rá. Tény hogy gyorsan, és szépen barnulok, de azért próbálom a lehető legjobb termékeket kenni magamra.

Szabadidődben is szívesen sportolsz?

Olyankor nem az a lényeg, hogy jól megizzasszam magam, ezért egy séta, kirándulás is megteszi, de imádok lovagolni, régen díjugrattam is. Emellett a sífutás és a vitorlázás szerelmese is vagyok. Utóbbit édesapámmal szoktam, és bár versenyeken indulunk, az mégis más, mint a szörf. (Édesapja Detre Szabolcs olimpiai bronzérmes vitorlázó – a szerk.)

A Budapesti Kommunikációs Főiskolán végeztél üzleti kommunikátorként. Szeretnél később civil szakmát?

Úgy érzem, hogy én mindig is kapcsolatban maradok a sporttal. Kicsi korom óta ekörül forog az életem, már az iskolákban is furcsának tartottak, mert időnként eltűntem, vagy éppen halasztottam a versenyek miatt. Ugyanakkor szerettem, és érdekel is, amit tanultam, nem kizárt, hogy később alkalmazni fogom. Már manapság is profitálok belőle, hiszen muszáj magamat menedzselnem, amihez jól jönnek az ott tanultak.

Fotó: Horányi-Névy András


További cikkeink a témában

BiotechUSAOczella Eszter

20 perc otthoni edzés a kerek popsiért

Írta:
0

Az alakformálás ősszel sem állhat meg, a feszes és kerek popsi egész évben divatos. Bármilyen formában is vagy, egészen biztos, hogy neked is jól jön majd Oczella Eszter, a BioTechUSA profi fitneszversenyzőjének 20 perces, kezdőknek ajánlott popsiformáló videós edzése, amit felszerelés nélkül, otthon is rendszeresen végezhetsz és akár már 4 hét alatt látványos változásokat érhetsz el. (X)

Kövess Facebook-on!
X