Főoldal > MOZGÁS > Mozgásra bíztatnak a dietetikusok

Mozgásra bíztatnak a dietetikusok

életmódfitnesztáplálkozás
0

Írta:

Hazánkban az elmúlt 3-4 évtizedben becslések szerint kétszeresére nőtt a túlsúlyosak ar&aacute

Hazánkban az elmúlt 3-4 évtizedben becslések szerint kétszeresére nőtt a túlsúlyosak aránya, melynek oka napi energiaegyensúly felborulása. Az étkezéseinkkel átlagosan 500 kilókalóriával többet veszünk magunkhoz naponta, mint amennyi szükséges lenne, emellett alig mozgunk.

Számtalan fogyókúra és edzésterv létezik a kívánatos alak kialakítására, bonyolult számítási rendszerek és kúrák ígérnek gyors és kíméletes megoldást a túlsúllyal küzdők számára. A dietetikusok és más egészséggel foglalkozó szakemberek azonban csak egy egyszerű szabályra figyelmeztetnek: ne vigyünk be több kalóriát, mint amennyit fel tudunk használni!

mozgas2.jpg ()Láthatatlan kalóriák

Egy ülőmunkát végző embernek naponta átlagosan 2500 kilókalóriára van szüksége. Ha naponta 8 órát tölt el munkahelyén, szellemi munkával 50-100 kilókalóriát használ fel. 600-1000 kilókalóriát munkába járás, vásárlás, főzés, lépcsőzés és más, mindennapi aktivitások során éget el, az alvás és az anyagcsere működtetése pedig nagyjából 1500-1700 kilókalóriát igényel. Napjainkban azonban még szerény számítások szerint is jócskán túllépjük az ajánlott mennyiséget, és plusz 500 kilókalóriát viszünk be a szervezetünkbe észrevétlen nassolásokkal és repetákkal. Mindez nem is lenne baj, ha rendszeresen, heti 6-7 órát intenzíven sportolnánk – mondja dr. Pavlik Gábor egyetemi tanár az  SE Testnevelési és Sporttudományi Kar, Egészségtudományi és Sportorvosi Tanszékének munkatársa.

Hova vezet?

A túlsúly számos szív- és érrendszeri betegséghez vezethet, de a 2-es típusú cukorbetegek 80-90%-a is elhízott. Így a testtömeg optimalizálása sarkalatos pontja a cukorbetegek kezelésének, ennek legfontosabb eszközei a táplálásterápia – amelyben központi szerepe van a dietetikusoknak – de nem elhanyagolható a mozgásterápia sem.

Mára már bebizonyosodott, hogy a sportos életmódnak a megfelelő táplálkozással együtt nemcsak terápiás hatása van, de a megelőzésben is kulcsfontosságú, hiszen csökkenti az inzulinrezisztenciát.

Kubányi Jolán, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének (MDOSZ) elnöke szerint napjainkban különösen fontos az energiaegyensúlyról beszélnünk, mivel Magyarországon minden ötödik ember túlsúlyos. Ez azonban nem csak hazánkban jelent komoly problémát, hanem világszerte is.

Forrás: Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége (MDOSZ)


További cikkeink a témában

BiotechUSAOczella Eszter

20 perc otthoni edzés a kerek popsiért

Írta:
0

Az alakformálás ősszel sem állhat meg, a feszes és kerek popsi egész évben divatos. Bármilyen formában is vagy, egészen biztos, hogy neked is jól jön majd Oczella Eszter, a BioTechUSA profi fitneszversenyzőjének 20 perces, kezdőknek ajánlott popsiformáló videós edzése, amit felszerelés nélkül, otthon is rendszeresen végezhetsz és akár már 4 hét alatt látványos változásokat érhetsz el. (X)

Kövess Facebook-on!
X