Főoldal > MOZGÁS > Mi történik a testeddel, ha abbahagyod az edzést?

Mi történik a testeddel, ha abbahagyod az edzést?

edzésfehérjefitneszizommozgássérüléssport
0

Írta:

Ha mindig a legjobbat hozod ki magadból a testmozgás terén is, az élet bármikor közbeszólhat, átalakítva a korábban gondosan kialakított edzésterved. Bármi is a kihagyás oka, az edzés hiánya egyértelműen megállítja a korábbi fejlődési folyamatot.

Most megtudhatod, hogyan hat a tréningek szüneteltetése a testedre, 5 tipikus esetben.

A szituáció: a hónapban teljesen el vagy havazva a munkával és egyszerűen nem jut időd a szokásos, heti 4 edzésre.

Hatása a testre: a kardió és az erősítő edzések kombinálása optimális a fogyás, az izomépítés és az általános egészség szempontjából is. Egy hónap kihagyás után már te is biztosan tapasztalod, hogy a tested puhányabbá válik, nem tudsz annyit cipelni, mint korábban, és kifulladsz egy kis lépcsőzéstől is. Egy kutatás során megállapították, hogy azoknak, akik két hónapja kezdtek el edzeni, 46%-kal nőtt az általános erőnlétük, míg, akik két hónapja abbahagyták a testmozgást, azoknak 23%-kal csökkent. Ez megközelítőleg éppen a fele a korábbi fejlődésnek, tehát még így is sokkal jobb az erőnlétük, mint azoknak, akik egyáltalán nem edzenek. Azt is megfigyelték, hogy minél fittebb valaki, annál kevesebbé gyengül le a kihagyás ideje alatt. Egy hivatásos atléta az erőnléti szintjének csak 5-10%-át veszti el egy hónap alatt, és sokkal könnyebben kezdi újra az edzéseket. Fontos azonban, hogy ne várd el rögtön magadtól azt a teljesítményt, amit korábban elértél, körülbelül 75%-a is teljesen megfelelő.  

A szituáció: keményen erősítettél korábban, de az elmúlt hónapokban inkább a kardió edzést részesíted előnyben.

Hatása a testre: ha inkább állóképességi edzéseket végzel, akkor csökken az erőnléted és az izomtömeged is. Súlyzózás nélkül vesztesz az izomtömegedből és némi zsírt szedsz magadra. Meglepő eredményre jutottak a kutatók, ugyanis azt találták, hogy a hosszútávfutók ugyanúgy vesztettek izomtömegükből, 2 kg-t évtizedenként, ahogy mindenki más, beleértve az ülő életmódot folytatókat is. Ez azért van, mert a futás és a többi kardió mozgás, nem építi és tartja fenn az izomszövetet. Iktass be erősítő edzéseket is!

31232442 - two female runners working out while listening to music on their mobile phone on an armband

A szituáció: a félmaratonra úgy készültél, akár egy megszállott, de az esemény után tartasz pár hét pihenőt.

Hatása a testre: egy kis kihagyás nem jelenthet problémát annak, aki jó kondiban van. Természetes, hogy a szervezetnek nagyobb megerőltetés után szüksége van egy kis pihenőre, de ennek ellenére azt tanácsoljuk, ne hagyj ki túl sokat. Amikor újra belefogsz, a 10-es skálán mérve 7-es fokozaton kezd, míg újra hozzá nem szoksz a terheléshez.

A szituáció: nagy jóga rajondó vagy, és a keményebb erőnléti edzéseket, mint a cross tréning, már egy ideje hanyagolod.

Hatása a testre: egy mozgásformát egy másikra cserélni valójában nem rossz döntés. De tudnod kell, hogyha visszatérsz az A programra a B után, akkor a teljesítményed nem feltétlenül lesz olyan, mint korábban. Sajnos minden edzés nagyon speciális. Ha a saját testsúlyos jógaórák után újra erőnléti edzésbe vágsz, akkor az első edzésen elkeseredve tapasztalod majd, hogy az erőd már nem a régi. Ez nem azt jelenti, hogy abba kell hagynod a jógát, miért ne iktathatnád be mindkét mozgásformát az edzéstervedbe?

A szituáció: komolyan lesérültél, ezért fél évre abba kell hagynod az edzéseket.

Hatása a testre: ebben az esetben biztosan izmot vesztesz és zsírt szedsz fel, pedig valószínűleg már maga a sérülés is érzékenyen érintett. A napi aktivitási szinted ugyanis jelentősen változik az edzések hiánya miatt. Ráadásul, ha hosszabb időre kényszerből kihagyod a testmozgást, csak nagyon lassan, fokozatosan iktathatod be újra a mindennapjaidba. Az a súly, amit régen emeltél, most túl sok lesz számodra. Vedd lejjebb nyugodtan, találd meg azt a súlyt, mit még elbírsz és fájdalom nélkül meg tudsz csinálni vele 10-15 ismétlést. Ha még tartanod kell a kényszerpihenőt, akkor növeld a napi fehérjebeviteled, hogy némileg elkerüld az izmok leépülését.

Fotó: Profimedia – Red Dot


További cikkeink a témában

BiotechUSAOczella Eszter

20 perc otthoni edzés a kerek popsiért

Írta:
0

Az alakformálás ősszel sem állhat meg, a feszes és kerek popsi egész évben divatos. Bármilyen formában is vagy, egészen biztos, hogy neked is jól jön majd Oczella Eszter, a BioTechUSA profi fitneszversenyzőjének 20 perces, kezdőknek ajánlott popsiformáló videós edzése, amit felszerelés nélkül, otthon is rendszeresen végezhetsz és akár már 4 hét alatt látványos változásokat érhetsz el. (X)

Kövess Facebook-on!
X