Főoldal > DIÉTA > Valóban egészséges a csontleves diéta?

Valóban egészséges a csontleves diéta?

csontlevesdiétaegészségemésztés
0

Írta:

A csontleves diéta a legújabb őrület, amelyet eredetileg nem fogyókúrás céllal, hanem szépség-elixírként használtak.

A leves ugyanis Halle Berry és Salma Hayek fiatalságának mágikus titkaként került a köztudatba. Mindketten esküsznek a fazékban, lassú tűzön főtt, állati csontokból készült, majd leszűrve kúraszerűen fogyasztott, meleg lére.

A csontlevesnek számtalan jótékony hatását emlegetik, állítólag nemcsak a fiatalos és ragyogó bőrről gondoskodik, de támogatja az ízületek egészségét, felturbózza az anyagcserét, javítja az emésztést, illetve tele van olyan értékes tápanyagokkal, amelyek hosszútávú egészségünket biztosítják. Jól tudjuk azonban, attól, hogy valamit a hollywoodi sztárok miatt felkapnak, még nem biztos, hogy tényleg csodaszer is. Sokszor inkább csak egy újabb üzleti fogásról van szó. Nem véletlen, hogy ma már számos ételszállító meglátta ebben is a lehetőséget, és borsos áron gondoskodik napi csontleves-szükségletünkről. Vajon mindez csak egy újabb hype, vagy tényleg érdemes belefognunk egy kúrába?

Hogy készül a csontleves?

Ez a „mágikus” csontleves úgy készül, hogy különböző állati csontokat lassú tűzön minél tovább főznek fel vízzel, általában egy teljes napon át. Erre a hosszadalmas procedúrára azért van szükség, mert ezáltal oldódik ki a csontokból a kollagén és a zselatin. Emellett természetesen aminosavak és ásványi anyagok is találhatók a levesben, amely a hosszú elkészítési idő miatt sűrűbb és gazdagabb textúrájú lesz.

Tényleg annyira egészséges a csontleves diéta?

A benne található kollagén, aminosavak és ásványi anyagok miatt kétségtelenül egészséges, azonban ez még nem jelenti azt, hogy a leves kúraszerű fogyasztása varázslatos hatással lesz szervezetünkre. Hogy mire jutottak a kutatások? A kollagén jótékony hatásairól számos tanulmány született már, azonban a csontleves rendszeres fogyasztásáról eddig alig néhány áll rendelkezésünkre. A hype mögött tehát egyelőre nincsenek alátámasztott tények, emiatt a táplálkozási szakértők kétkedve fogadják jótékony hatásait.

Melyek a tipikus mítoszok a csontleves kúrával kapcsolatban?

1. mítosz: ragyogóvá teszi a bőrt

Ez a tévhit azért terjedt el, mivel számos összetevője között szerepel a kollagén is, amely hidratálja és feszessé teszi a bőrt. Azonban az elmélettel van egy apró probléma, attól ugyanis, hogy megisszuk a csontlevessel a kollagént, a lebontott kollagénből az azt alkotó fehérjeépítő aminosavak még nem biztos, hogy bőrünk szépítésére kerülnek felhasználásra. Ráadásul egy tanulmány szerint a csontlevesnél sokkal jobb tápanyagforrások léteznek. A kollagén táplálék-kiegészítőkkel pedig egyértelműen több kollagént juttathatunk a szervezetünkbe, mint a csontlevessel.

2. mítosz: védi az ízületeket

A kollagén, a glükózaminhoz hasonlóan, nagyszerű ízületvédő. A glükózamin-szulfáttal kombinált táplálék-kiegészítők enyhítik az ízületi gyulladásban szenvedők fájdalmát, ám ezek sem csodaszerek, teljes gyógyulást nem hoznak. A csontlevesről pedig nem áll rendelkezésünkre olyan kutatás, amely igazolná, hogy valóban jótékony hatású az ízületek egészségének megőrzése vagy helyreállítása szempontjából. Az ízületek védelméhez ráadásul sokkal több tényező szükséges egyetlen tápanyag bevitelénél: fontos szerepet játszik a rendszeres, ám kímélő testmozgás, az esetleges súlyfelesleg leadása és a jól összeállított étrend is.

40235483 - tasty meat broth with parsley in a white bowl closeup

3. mítosz: kiváló fehérje- és kalciumforrás

Erről nem jelenthető ki teljesen, hogy tévhit, ugyanis a csontleves valóban tartalmaz fehérjét, azonban ennek mennyisége egyáltalán nem olyan kimagasló, hogy jelentős hatással legyen egészségünkre és fittségünkre. Ráadásul azok, akik megeszik a csontlevest, eleve fogyasztanak állati eredetű táplálékokat, így szervezetük nem nélkülözi az értékes aminosavakat. Egy adagnyi leves kalciumtartalma pedig napi kalciumszükségletünknek csupán 5%-át fedezi.

4. mítosz: javítja az emésztést

A csontlevesben található zselatin segítséget nyújthat krónikus gyulladásos bélbetegségek esetén. A csontlevesről azonban mindezt eddig nem igazolták. A betegség fennállása esetén speciális diéta és rendszeres orvosi konzultáció szükséges, a csontlevessel történő öngyógyítást semmilyen körülmények között nem ajánlják.

5. mítosz: méregtelenít

A táplálkozási szakértőknek a méregtelenítéssel kapcsolatban eleve egymásnak jelentősen ellentmondó véleménye van, így a csontleves bevonása csak tovább bonyolítja a dolgot. A marketing azonban tovább dübörög, és sorra jelennek meg a különböző csodaételek és táplálék-kiegészítők, amelyek azt ígérik, hogy fogyasztásukkal minden káros anyag távozik a szervezetünkből. Természetes méregtelenítőink azonban a máj és a vese, erről nem feledkezhetünk meg. A csontleves fogyasztása folyadékként hasznos lehet, ám ez nem mágikus méregtelenítő tulajdonságának köszönhető, egyszerűen csak a hidratációnak.

Van-e bármilyen előnye a csontleves kúrának?

Láthatjuk tehát, hogy jótékony hatása eddig nincs kutatásokkal, tényekkel alátámasztva. Mindez természetesen nem azt jelenti, hogy fogyasztása káros a szervezetünkre, egyszerűen csak túlzás lenne csodaételként tekinteni rá.

Alacsony kalóriatartalma és melegítő hatása miatt fogyasztása bátran ajánlható mindenkinek. Bár tartalmaz aminosavakat és ásványi anyagokat, ezeknek a csontleves nem kizárólagos forrása. Az olyan ételek, mint a szárnyasok, a hal, a tejtermékek, a tojás, a szója és a hüvelyesek, gazdagabbak fehérjében. Ha tápanyagban dús étrendre szeretnénk áttérni, célszerű ezeket sok gyümölccsel, zöldséggel és teljes kiőrlésű gabonával fogyasztani, a csontleves kúra helyett.

Joggal felmerülhet bennünk a kérdés, mégis miért számolnak be annyian egyedülálló fogyasztó és egészséghelyreállító hatásáról. Ha a feldolgozott, finomított ételek túlzott fogyasztása után belefogunk egy csontleves kúrába, természetes, hogy leadunk pár kilót és sokkal jobb lesz a közérzetünk. Mindez azonban nem a csontleves mágikus erejét igazolja, sokkal inkább korábbi egészségtelen étkezési szokásainkat.

Fotó: 123RF


További cikkeink a témában

diétaétkezés

Ezért veszélyesek a hasi zsírok

Írta:
tegnap 0

Ha arról van szó, mennyire vagy elfogadó a combra, fenékre lerakódott zsírral szemben, talán zéró toleranciát hirdetsz te is. De vajon ugyanígy igyekszel kontroll alatt tartani a sokszor láthatatlan zsigeri zsírszövetedet is? Vagy azt hiszed, neked nincs is olyan?