Főoldal > MOZGÁS > Okok, amiért különösen fáradtak lehetünk edzés után

Okok, amiért különösen fáradtak lehetünk edzés után

edzés utánfáradtságkimerültség
0

Írta:

Az edzés, testmozgás jobb esetben energiával tölt fel. De előfordulhat, hogy különösen fáradtnak érezzük magunkat.

Edzés közben kalóriát égetünk, energiát használunk. Az edzés hosszától és intenzitásától függően fizikailag megterheli a szervezetet, és vízre, tápanyagokra és pihenésre van szükség a regenerációhoz.

Milyen okok állhatnak a háttérben, ha az edzés különösen megterhelő? A leggyakrabban a következők.

Túl kemény edzés

Minél intenzívebb az edzés, annál kimerültebbek lehetünk edzés után. Az alacsony és közepes intenzitású testmozgás során az Új-Mexikói Egyetem (New Mexico University szerint a szervezet az adenozin-trifoszfátnak (ATP) nevezett molekula energiáját hasznosítja, mely az oxigén felhasználásával tart mozgásban.

A mérsékelt intenzitású edzés lehetővé teszi, hogy edzés után hatékonyan felépüljünk. Ha azonban az edzés túl erőteljes, az ATP-igény is nagyobb, és az energiatartalék kimerülhet. Így ez is okozhat extrém fáradtságot egy igazán kimerítő edzés után.

Nem eszünk megfelelően

A szervezetnek szüksége van a megfelelő táplálékra, hogy edzés közben és után is rendben legyen. A táplálkozás közvetlen hatással van az izmok edzés utáni regenerációjára és az energiaszintre is.

A Mayo Clinic szerint fontos, hogy a táplálkozás során megfelelő arányban fogyasszunk minden nap szénhidrátot, fehérjét és zsiradékot. Edzés előtt érdemes gyorsan emészthető szénhidrátot választani, mint a banán vagy a zabpehely, míg edzés után fehérjére és szénhidrátra is szükség van az izmoknak, hogy regenerálódhassanak.

Nem iszunk elég vizet

Függetlenül attól, milyen testmozgást végzünk, a megfelelő mennyiségű folyadékpótlás fontos az edzés közben és után is. A testmozgás során ugyanis a szervezet nagy mennyiségű folyadékot veszít az izzadás miatt. A Utah-i Egyetem szerint, ha nincs rendszeres folyadékpótlás, az kiszáradáshoz vezethet. Ha pedig a szervezet dehidratált, fáradtság, letargia léphet fel, és az izmok nem képesek megfelelően felépülni.

Egészségügyi oka is lehet

A legtöbb esetben az edzés utáni fáradtság javul, ha az edzés előtti és utáni rutinon módosítunk, vagy változtatunk az edzésterven. Azonban van, hogy ez nem jelent megoldást.

A Mayo Clinic szerint bizonyos betegségek, mint például a cukorbetegség, a krónikus fáradtság szindróma, a COPD, a szklerózis multiplex, az alvási apnoé megnehezítik az edzés utáni regenerációt. De akár a pajzsmiriggyel vagy a szív- és érrendszerrel kapcsolatos problémák is okozhatják ezt. Ha bármilyen problémára gyanakszunk, feltétlenül érdemes beszélni a kezelőorvosunkkal.

(VIA)

Fotó: Getty Images


További cikkeink a témában

turmixzsírégetés

Top 3 zsírégető turmix edzéshez

Írta:
9 napja 0

A mesterséges turmixokat igazi csodaszernek tartjuk, fogyaszt, vagy épp izmot épít, ráadásul nem macerás, csak fel kell oldani egy kis vízben vagy tejben, és már fogyasztható is. Azonban sokkal egészségesebb italt készíthetünk magunknak pár perc alatt, csak némi hozzávaló és egy botmixer kell hozzá.

Kövess Facebook-on!
X