Főoldal > MOZGÁS > Okok, amiért különösen fáradtak lehetünk edzés után

Okok, amiért különösen fáradtak lehetünk edzés után

edzés utánfáradtságkimerültség
0

Írta:

Az edzés, testmozgás jobb esetben energiával tölt fel. De előfordulhat, hogy különösen fáradtnak érezzük magunkat.

Edzés közben kalóriát égetünk, energiát használunk. Az edzés hosszától és intenzitásától függően fizikailag megterheli a szervezetet, és vízre, tápanyagokra és pihenésre van szükség a regenerációhoz.

Milyen okok állhatnak a háttérben, ha az edzés különösen megterhelő? A leggyakrabban a következők.

Túl kemény edzés

Minél intenzívebb az edzés, annál kimerültebbek lehetünk edzés után. Az alacsony és közepes intenzitású testmozgás során az Új-Mexikói Egyetem (New Mexico University szerint a szervezet az adenozin-trifoszfátnak (ATP) nevezett molekula energiáját hasznosítja, mely az oxigén felhasználásával tart mozgásban.

A mérsékelt intenzitású edzés lehetővé teszi, hogy edzés után hatékonyan felépüljünk. Ha azonban az edzés túl erőteljes, az ATP-igény is nagyobb, és az energiatartalék kimerülhet. Így ez is okozhat extrém fáradtságot egy igazán kimerítő edzés után.

Nem eszünk megfelelően

A szervezetnek szüksége van a megfelelő táplálékra, hogy edzés közben és után is rendben legyen. A táplálkozás közvetlen hatással van az izmok edzés utáni regenerációjára és az energiaszintre is.

A Mayo Clinic szerint fontos, hogy a táplálkozás során megfelelő arányban fogyasszunk minden nap szénhidrátot, fehérjét és zsiradékot. Edzés előtt érdemes gyorsan emészthető szénhidrátot választani, mint a banán vagy a zabpehely, míg edzés után fehérjére és szénhidrátra is szükség van az izmoknak, hogy regenerálódhassanak.

Nem iszunk elég vizet

Függetlenül attól, milyen testmozgást végzünk, a megfelelő mennyiségű folyadékpótlás fontos az edzés közben és után is. A testmozgás során ugyanis a szervezet nagy mennyiségű folyadékot veszít az izzadás miatt. A Utah-i Egyetem szerint, ha nincs rendszeres folyadékpótlás, az kiszáradáshoz vezethet. Ha pedig a szervezet dehidratált, fáradtság, letargia léphet fel, és az izmok nem képesek megfelelően felépülni.

Egészségügyi oka is lehet

A legtöbb esetben az edzés utáni fáradtság javul, ha az edzés előtti és utáni rutinon módosítunk, vagy változtatunk az edzésterven. Azonban van, hogy ez nem jelent megoldást.

A Mayo Clinic szerint bizonyos betegségek, mint például a cukorbetegség, a krónikus fáradtság szindróma, a COPD, a szklerózis multiplex, az alvási apnoé megnehezítik az edzés utáni regenerációt. De akár a pajzsmiriggyel vagy a szív- és érrendszerrel kapcsolatos problémák is okozhatják ezt. Ha bármilyen problémára gyanakszunk, feltétlenül érdemes beszélni a kezelőorvosunkkal.

(VIA)

Fotó: Getty Images


További cikkeink a témában

BiotechUSAOczella Eszter

20 perc otthoni edzés a kerek popsiért

Írta:
0

Az alakformálás ősszel sem állhat meg, a feszes és kerek popsi egész évben divatos. Bármilyen formában is vagy, egészen biztos, hogy neked is jól jön majd Oczella Eszter, a BioTechUSA profi fitneszversenyzőjének 20 perces, kezdőknek ajánlott popsiformáló videós edzése, amit felszerelés nélkül, otthon is rendszeresen végezhetsz és akár már 4 hét alatt látványos változásokat érhetsz el. (X)

Kövess Facebook-on!
X