Főoldal > EGÉSZSÉG > Így lehet megelőzni az izomgörcsöket

Így lehet megelőzni az izomgörcsöket

ásványi anyagedzésegészségfájdalomizomizomgörcsmagnéziummozgássportvitamin
0 0

Írta:

Az izomgörcs nem kíméli a fitt életmódot folytatókat, hiszen igen gyakran kellemetlen velejárója a rendszeres edzéseknek.

Az izomrostok váratlan összehúzódása ráadásul mindenféle figyelmeztető jel nélkül történik, hirtelen erős fájdalmat okozva, sőt gyakran megakadályozva a további mozgást. Ugyanis nemcsak edzés után, hanem közben is megjelenhet. Tipikusan a vádliban, a lábban és a combban jelentkezik. Edzettségi szinttől függetlenül senkit sem kímél, ugyanúgy előfordul profiknál, mint kezdő sportolóknál.

Mi is az az izomgörcs?

Az izomgörcs az izom akaratlan, erőteljes összehúzódása, amelyet az izom elernyedése nem követ. Hátterében vélhetően nagyfokú folyadék- vagy ásványi anyag hiány áll, ám erre nincs tudományos bizonyíték. Az az egy biztos, hogy idegrendszeri problémával állunk szemben, amelynek a motoros neuronokhoz van köze. Több különböző tényező válthatja ki, mint például a nehéz súlyokkal végzett edzések, a magas hőmérséklet, az alváshiány, a cukorbetegség, vagy éppen a már előbb említett ásványi anyag hiány. Utóbbiak közül leggyakrabban magnéziumért, káliumért és kalciumért kiált a szervezet.

Hogyan jelentkezik az izomgörcs?

Az izomgörcs váratlanul, többféle formában jelentkezhet. Általánosságban elmondható, hogyha fáradtság vagy túlzott megerőltetés a kiváltó oka, akkor edzés közben és csupán egy izomban jelentkezik hirtelen. Ha mind a bal, mind a jobb felünkön előbukkan, és fokozatosan erősödik, akkor a nagyfokú izzadás következtében fellépő dehidratáció tehető felelőssé.

Female athlete runner touching foot in pain due to sprained ankle.

Mi a teendő izomgörcs esetén?

Amint jelentkezik az izomgörcs, semmiképp sem célszerű tovább erőltetni a mozgást. Akárcsak egy rövid, 10 perces szünet beiktatása is hasznos lehet. Javasolt mihamarabb gondoskodni a megfelelő hidratációról, hogy pótoljuk az edzés során elvesztett vizet és elektrolitokat. Ha feltehetően fáradtság és kimerültség okozza, a túltolt edzés után érdemes egy könnyebb nyújtást végezni vagy akár elmenni egy masszázsra. Az érintett területet gyengéden nyújtsuk meg, melynek következtében az izmok feszültsége fokozatosan oldódik majd. Legyünk azonban óvatosak, az erős fájdalom ugyanis sérülés jele is lehet. Ilyenkor célszerű pár pihenőnapot beiktatni, és amennyiben ekkor sem múlik a fájdalom, felkeresni egy sportsérülések kezelésére szakosodott orvost.

Hogyan előzhető meg az izomgörcs?

Kiemelten fontos, hogy semmilyen testmozgás után ne hagyjuk ki a nyújtást. A kemény edzések közé pedig célszerű egy-egy pihenőnapot is beiktatni. Ha gyakran jelentkezik az izomgörcs, mindenképp ajánlatos visszavenni az edzések intenzitásából. Kezdőként pedig különösen figyeljünk a fokozatosság elvére és testünk jelzéseire.

Továbbá fogyasszunk magnéziumban gazdag táplálékokat, mint a teljes kiőrlésű gabonák, a zöld színű zöldségek és a banán. Kalciumforrásként pedig a tojássárgája, a tejtermékek és a spenót is kiváló. Emellett rendszeres, izzasztó testmozgás esetén, javasolt táplálékkiegészítővel is pótolni az ásványi anyagokat, különösen a magnéziumot. Tudatosan válasszunk a hatékonyabb vegyületű termékek közül: a magnézium-laktát és a -citrát ugyanis sokkal jobban felszívódik, mint a gyakran használt magnézium-oxid.

Fotó: 123RF


További cikkeink a témában