Főoldal > MOZGÁS > Soha többé sportsérülés!

Soha többé sportsérülés!

fájdalomgyógyulássérülésmegelőzéssportsportsérülés
0

Írta:

A napsütés egyre többeket ösztönöz testmozgásra, de csak kevesen gondolnak arra, hogy a mozgásszegény téli és koratavaszi időszak után testünknek újra fel kell készülnie a terhelésre.

Éppen ezért különösen fontos a fokozatosság, de még tervszerűen felépített edzésprogram mellett is könnyen szenvedhetünk ficamot, rándulást, zúzódást, amelyek megelőzőséhez érdemes védő eszközöket használni.

A 3M Futuro™ térd, a boka, csukló, nyak- és hátvédők kényelmes viseletek, és megfelelő stabilitást adnak az ízületeknek a mindennapi aktivitásunk során, illetve sportolás közben. A termékcsaládot orvosokból és gyógyászati specialistákból álló csapat fejlesztette ki, amelyek megfelelő használat mellett segíthetnek kisebb sérüléseink otthoni kezelésében.

A 3M ízületrögzítői három fő hatásmechanizmus segítségével támogatják a rehabilitációt és a mozgást. Folyamatos, gyengéd nyomással stimulálják a bőrben és a szövetekben található, izomkoordinációért felelős speciális receptorokat (proprioceptorok), ezzel segítik az úgynevezett propriocepciót, vagyis a test pozíciójának, mozgásának érzékelését, vagyis a szabad mozgást és egyensúlyt. Az ízületre és a szövetekre kifejtett gyengéd nyomással ugyanakkor meggátolják a folyadék fájdalmas felgyülemlését, csökkentik az ízületek duzzanatát, oldják a lágyszövetek feszültségét, így mérséklik a fájdalmat. A Futuro™ termékek speciális textúrájának és illeszkedésének köszönhetően melegítik a sérült vagy védendő területet, ez a pedig javítja a mikrokeringést, növeli a metabolikus aktivitást. A szövetekbe ezáltal több oxigén és tápanyag jut, ami elősegíti a gyógyulást.

Mit tegyünk, ha megsérülünk?

Az akut mozgásszervi sérüléseket mindig valamilyen kedvezőtlen erőhatás okozza. Ha már megtörtént a baj, a tünetek – a duzzanat, a fájdalom, a vérzés, esetleg deformitás – gyakorlatilag azonnal jelentkeznek. Tipikus akut sérülésnek számít a rándulás (szalagsérülés), a húzódás (izomsérülés), a zúzódás (izom- és lágyrészsérülés), a ficam (részleges és teljes ízületi kimozdulással) és törés.

Az alapszabály

Ha a sérülés láthatóan súlyosabb, jelentős fájdalommal, duzzanattal vagy deformitással jár, akkor a sürgősségi elsősegélynyújtás és a sérült nyugalomba helyezése mellett mielőbb kérjük szakember, orvos segítségét!

A PRICE terápia

A legtöbb akut mozgásszervi sérülést szerencsére otthon, magunk is biztonságosan kezelhetjük az úgynevezett PRICE terápia segítségével. Fontos, hogy a sérülés kezelésével ne várjunk, illetve legalább az első 48-72 órában alkalmazzuk a terápiát, hogy megelőzzük a további duzzanatot és az újabb sérülést, csökkentsük a fájdalmat, illetve gyorsítsuk a gyógyulást.

A PRICE angol mozaikszó jelentése: védelem (Protection), pihentetés, nyugalom (Rest), jegelés és hűtés (Ice), kompresszió (Compression) és a sérült végtag megemelése (Elevation).

Protection/ Védelem

Az első és legfontosabb, hogy a sérült területet megvédjük a további sérüléstől különböző külső rögzítő és támasztóeszközök segítségével. Ilyen például a hagyományos gipszrögzítés, vagy az erre kiválóan alkalmazható előre gyártott gyógyászati eszközök (ortézisek).

Rest/ Pihentetés, nyugalom

A sérült terület nyugalomba helyezésével, rögzítésével és tehermentesítésével támogatjuk a szervezet öngyógyító folyamatait. A sérült testrész mozgatása, terhelése további károsodást okozhat, ami elnyújthatja a gyógyulást.

Ice/ Jegelés, hűtés

Az ún. krioterápiának számos, a gyógyításban hatékony fajtája van. A legegyszerűbb a hagyományos jegelés, a hidegvizes borogatás vagy az újrafelhasználható géltöltésű tasakok (ilyenek például a 3M Nexcare™ ColdHot termékei). A hűtőkezelés időtartama legyen 10-20 perc és ismételjük akár 2 óránként.

Compression/ Kompresszió

Ez lehet a sérült terület rugalmas pólyával való betekerése vagy az ennél egy kompressziós rögzítő felhelyezése (ilyenek a 3M Futuro™ termékei is). Közvetlenül a jegelés után alkalmazzuk, a sérülés után akár hosszabb távon is. A nyomás csökkenti a duzzanatot és a gyulladást.

Elevation/ A sérült végtag megemelése, felpolcolása

Csökkenti a sérült terület vérátáramlását, ezáltal mérsékli a gyulladást és a fájdalmat. Ha alsó végtagunk sérült meg, mindig gondoskodjunk arról, hogy a szív magassága fölé helyezzük a sérült területet.

Próbáld ki a Futurot, ha fáj valami!  

  • Comfort Fit: Kezdődő fájdalomra. Mindennapi használatra. Gyenge vagy sérült ízület, duzzanat, ránculás vagy ficam esetén enyhe tartást biztosít.
  • Classic: Akut fájdalomra. Sérülés utáni rehabilitációra, sérülések megelőzésére gyenge vagy sérült ízület, akut, krónikus fájdalom, ízületi gyulladás rándulás, ficam, húzódás esetén mérsékelt tartást ad.
  • Sport: Sérülések megelőzésére. Sportolás közbeni használatra. Atlétikai vagy sporttevékenység során, baleset és operáció után, vagy sérülések megelőzésére alkalmazható.

Forrás: futuro.hu


További cikkeink a témában

BiotechUSAOczella Eszter

20 perc otthoni edzés a kerek popsiért

Írta:
0

Az alakformálás ősszel sem állhat meg, a feszes és kerek popsi egész évben divatos. Bármilyen formában is vagy, egészen biztos, hogy neked is jól jön majd Oczella Eszter, a BioTechUSA profi fitneszversenyzőjének 20 perces, kezdőknek ajánlott popsiformáló videós edzése, amit felszerelés nélkül, otthon is rendszeresen végezhetsz és akár már 4 hét alatt látványos változásokat érhetsz el. (X)

Kövess Facebook-on!
X