Főoldal > MOZGÁS > 12 nyomós ok, miért érdemes minden nap lépcsőznöd

12 nyomós ok, miért érdemes minden nap lépcsőznöd

egészségesegészségmegőrzéslépcsőlépcsőzésmozgássport
0 0

Írta:

Azt eddig is tudtuk, hogy a lépcsőzés jót tesz nekünk – de azt nem, hogy mennyire.

Bár már korábban is beszámoltunk róla, hogy a lépcsőzés kitűnő sportalternatíva a kevésé lelkesen sportolóknak, arról még nem esett szó, hogy mennyire egészséges, ha mindennap lépcsőzöl egy keveset. Nézzük is a tényeket!

A lépcsőzés… 

1. Több zsírt éget, mint a futás

A legújabb kutatások szerint háromszor több zsírt égetsz el lépcsőzéssel, mint futással, hétszer többet, mint liftezéssel és kilencszer többet, mintha csak egy helyben ülnél. Már ezért megéri a lépcsőt választani!

2. Emeletenként 4 kalóriát éget el

Ha felfelé mész, 10 lépcsőként 3.95 kalóriát, míg ha lefelé mész, 2 kalóriát égetsz el. Ez annyit jelent, hogy minden lépcsőfok után közelebb kerülsz az álomsúlyodhoz!

3. Csökkenti a stroke veszélyét

Egy, a Harvardon készített felmérés szerint azok, akik naponta 3-5 emeletet lépcsőznek, akár 29%-kal csökkenthetik a stroke valószínűségét. 

4. Jobb állóképesség és egyensúlyérzék

Minél többet lépcsőzöl, annál jobb lesz az állóképességed és az egyensúlyérzéked. Ha nehezítésre vágysz, a lépcsőzést magassarkúban is kipróbálhatod – így a vádlijaid még erősebbek lesznek!

62790752 - back view of young woman in sportswear touching her lower back muscles by painful injury standing on the stairs.

5. Erősíti a szívet

Kardiós mozgásformaként erősíti a szívet, felpörgeti a pulzust – a kutatások szerint olyan mértékben, hogy már napi 15 perc lépcsőzés is 3 évvel fiatalabbá tesz!

6. Időt spórol

Egy átfogó kutatás szerint napi 15 percet spórolhatsz azon, ha az irodán belül nem várakozol a liftre, hanem egyből a lépcső felé veszed az irányt. Ki gondolta volna!

7. Csökkenti a várható súlyfelesleg kialakulását

A középkorúaknál gyakran előforduló súlytöbblet valószínűségét akár 58%-kal is csökkentheted, ha napi +2 percet áldozol a lépcsőzésre – legalábbis a Harvard orvosi kutatókból álló csoportja szerint.

8. Erősíti az izmokat

Nemcsak a lábaidat, hanem a fenekedet, a csípődet, a hátadat valamint a hasadat és a karjaidat is erősíti egy kis lépcsőzés – ezek után miért is választanád a liftet?! 

9. Elbutulás ellen

Meglepő, de igaz! A monoton tevékenységek csökkenthetik az időskori elbutulás arányát – azaz, minél többet lépcsőzöl, annál tovább maradsz szellemileg friss!

10. Megelőzheted vele a betegségek kialakulását

A rendszeres lépcsőzés akár 30%-kal is csökkentheti a diabétesz, az időskori elbutulás (demencia), valamint a szív-és érrendszeri betegségek kockázatát.

11. Sportnak is beillik

Kardiós mozgásformaként simán lehet űzni sportként is – ráadásul nem kell hozzá különleges edzőcucc, sportcipő  és drága konditermi bérlet sem. A jó hír? Hogy fokozatosan is lehet csinálni – akár napi 5 fok lépcsőzéssel is elkezdheted!

12. Rengeteg kalóriát éget

A Harvard kutatói szerint egy átlagos testalkatú, egészséges 45 éves és 75 kilós nő, napi 5 emelet lépcsőzéssel naponta +80, évente pedig +17 000 kalóriát is elégethet – ez azért nem semmi!


További cikkeink a témában