Főoldal > EGÉSZSÉG > 5 dolog, amit eddig nem tudtál a görögdinnyéről

5 dolog, amit eddig nem tudtál a görögdinnyéről

diétaétkezésfogyásgasztrogörögdinnyetáplálkozás
0 0

Írta:

Nincs is jobb egy szelet görögdinnyénél egy forró, nyári napon. A legtöbb jó tulajdonságát már mindenki ismeri, de akad még pár érdekesség, amitől még nagyobb kedvenccé fog válni ez a zöldség. Igen, a görögdinnye nem gyümölcs!

 

A dinnyéből bármennyit ehetsz, hiszen 10 dkg dinnye mindössze 29 kalória, és csak 0,5 gramm fehérje van benne. Ideális egy böjti naphoz is, mert a szervezet vitamin- és ásványianyag-szükségletét majdnem teljes egészében biztosítja.

1. Nem is görög, hanem afrikai

Nevével ellentétben a görögdinnye őshazája Afrikában van, csak hazánkba görög közvetítéssel érkezett, innen kapta a nevét. A lédús finomságnak nagy tisztelője Olaszország is, Firenzében például minden év augusztusában hatalmas dinnyefesztivált rendeznek a szakácsok védőszentje, San Lorenzo tiszteletére.

2. Több benne a likopin, mint a paradicsomban

Ahogy a paradicsom élénkpiros színét, úgy a dinnye rózsaszínességét is a likopin nevű színezék adja. A likopin egy karotin származék, amiben nincs oxigén, ezért kémiailag stabil vegyület. Emellett tökéletes antioxidáns, mely meggátolja a káros sejtek elszaporodását, és erősíti az immunrendszert. A likopin tipikusan a piros gyümölcsök és zöldségek adaléka, segít a szívbetegségek ellen és többféle rákos betegség ellen is bevethető. Tipp: Hogy minél több antioxidáns megmaradjon a dinnyében, ne hűtsd túl, legyen szobahőmérsékletű.

dinnye2.jpg ()

3. Enyhíti az izomfájdalmakat

Egy spanyol tanulmány megállapította, hogy aki görögdinnye-levet iszik egy fárasztó edzés után, nyugtató hatást tapasztal. Azok a sportolók, akik fogyasztottak ilyet edzés előtt, alacsonyabb pulzusszámon végezték a gyakorlatokat és kevésbé jelentkezett náluk izomláz. Ennek oka, hogy a görögdinnye húsában és héjában is megtalálható a citrullin – nagy mennyiség elfogyasztása esetén – a szervezetben lévő enzimekkel reakcióba lép és argininné, azaz esszenciális aminosavvá alakul át. Ez pedig jót tesz a szívnek, a keringésnek és az immunrendszernek. Az arginin a nitrogén-oxid képződését segíti elő, amely ellazítja az ereket, vagyis potencianövelő is.

4. Ez a gyümölcs egy zöldség

A görögdinnye a tökfélék (tök, sütőtök, uborka) családjába tartozik, tehát mint ilyen, tökéletesen belefér a zöldség kategóriába. Kevesen tudják, hogy a dinnye minden része – a mag és a héj is – fogyasztható, bár ma már a nemesítésnek köszönhetően mag nélküli dinnyét is lehet kapni. A héjából vízhajtó teát készíthetünk.

5. Tele van vízzel

A természetes hidratáló mivel 91,5 százaléka víz. A magas víztartalom ellenére igenis értékes eledel, hiszen bőven találni benne A-, B1-, B2- és C-vitamint, béta-karotint, cinket, magnéziumot és vasat. Szeléntartalma pedig antioxidánsként harcol a környezet káros hatásaival szemben. Emellett fejfájás, fáradság és gyenge koncentráció ellen is bevethető. A magas víztartalom és a rostok szinte átmossák a gyomrot, vízhajtó hatása pedig meggyorsítja a káros anyagok távozását a szervezetből.

WellnessCafe tipp: Vízhajtó dinnyehéjtea

2dl forró vízhez hozzáadunk egy evőkanál szárított dinnyehéjat, kis tűzön 5 percig főzzük, hagyjuk langyosra hűlni, leszűrjük, és fél pohárral megiszunk 3-4 szer naponta. Ez a főzet hasznos a köszvény és reuma esetében is.

Fotó: Profimedia – Red Dot


További cikkeink a témában